چکیده:
قرآن کریم در ساختاری ویژه و منحصربهفرد در ذیل آیات و سطور ظاهری _براساس روایات ذوبطن بودن قرآن_ دارای لایههای معنایی است. یکی از این آیات و عبارات، آیۀ 87 از سورۀ حجر و عبارت "سبعا من المثانی" است. نوشتار پیش رو روایات سوالبرانگیزی را که مراد ار سبعا من المثانی را ائمه علیهمالسلام میدانند با محوریت باب 39 از جلد 24 بحارالانوار با عنوان "انّهم علیهمالسلام السّبع المثانی" که شامل ده روایت میباشد، از سه منظر مصدر، سند و متن مورد بررسی قرار داده و مشخص شد که این روایات دهگانه از هر سه جهت دارای مشکلاتی میباشند که نه تنها پذیرش آنها را دشوار مینماید؛ بلکه داعیۀ جعل آنها را تقویت مینماید.
In a special and unique structure, the Holy Qur'an has layers of meaning under the apparent verses and lines - based on the traditions of the Qur'an's innateness. One of these verses and phrases is verse 87 of Surah Hajar and the phrase "seven times." The following article examines the questionable narrations that the imams consider the meaning of the Seventy-Seventh, focusing on chapter 39 of the 24th volume of Bihar al-Anwar, titled "Annaham Alaihim-Salaam Al-Saba-ul-Muthani", which includes ten narrations, from the three perspectives of the source, the document, and the text. And it was found that these ten narrations have problems from all three aspects that not only make it difficult to accept them; Rather, it strengthens the claim of falsification.
خلاصه ماشینی:
نوشتار پیش رو روایات سؤالبرانگیزی را که مراد از سبعاً من المثانی را ائمه: میدانند با محوریت باب 39 از جلد 2۴ بحارالانوار با عنوان «أنّهم: السّبع المثانی» - که شامل ده روایت است - از سه منظر مصدر، سند و متن مورد بررسی قرار داده و مشخص شد که این روایاتِ دهگانه از هر سه جهت دارای مشکلاتی هستند که نه تنها پذیرش آنها را دشوار مینماید، بلکه داعیۀ جعل آنها را تقویت مینماید.
داشتن و غیر قابل فهم بودنِ این روایات این سؤال را پیش میآورد که آیا از معصوم۷ صادر شدهاند یا خیر؟ و نیز اینکه آیا با کنار هم قرار دادنِ این دسته از روایات میتوان به مفهوم قابل فهم و قابل پذیرشی از سبع مثانی بودنِ ائمه: دست یافت؟ همچنین، با توجه به تعداد ائمه: - که دوازده تن و یا تعداد معصومان: که چهارده تن هستند - چگونه ممکن است بر اساس این روایات، سبع مثانی تنها بر هفت امام تطبیق گردد؟ جای سؤال است که چرا مفسران، به جز صاحبان تفاسیر روایی، از متقدمین تا متأخرین از آنها ذکری به میان نیاوردهاند؟ در این پژوهش بنا داریم این دسته از روایات را با محوریت باب 39 از جلد 24 بحار الانوار از نظر مصدری، سندی و دلالی بررسی کنیم.
نویسنده در این مقاله، ده قول مختلف در تفسیر «سبعاً من المثانی» و یا تعیین مصداقِ آن را آورده و پس از بررسی اجمالی آنها درستترین وجه را تفسیر «سبع المثانی» به سوره حمد میداند که مِن، بعضیه باشد و منظور از مثانی به قرینه آیه 23 سوره زمر همه قرآن باشد؛ اما نظر جدید دیگری در این باب بر نظرات موجود میافزاید و آن، اینکه بعید نیست مراد از عبارت مذکور، هفت بطن و یا هفت حرف قرآن باشد.