چکیده:
یکی از مسائلی که در ماههای اخیر از اهمیت زیادی برخوردار شده است، نقش زنان و دختران در عرصههای مختلف زندگی اجتماعی است. امروزه زنان و دختران ایرانی در زمینههای مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نقش مهمی را ایفا میکنند. در این میان، یکی از مهمترین عوامل زمینهساز چنین پیشرفتی در جامعه نقش زنان است، درگذشته زنان ایران به دلیل وجود برخی مشکلات و محدودیتهای زیاد از این امکانات برخوردار نبودند اما امروزه نقش آنها رو به فزونی بوده است. به لحاظ تاریخی، شاید بتوان گفت یکی از اولین قدمهای زنان در توسعه در ایران، در زمان قاجاریه بوده است که در این دوره زنان برای رسیدن به مقام و جایگاهی مهم در جامعه تلاش فراوانی کردند. و از آنجاییکه برخوردار بودن از سواد و تحصیلات و آموزش یکی از شرایط لازم برای تحقق این نقش بوده است، بنابراین در توسعه آن کوشیدند. مقاله حاضر در پی پاسخگویی به این سوال است که زنان و دختران در توسعه ایران در عرصههای مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی چه نقشی دارند؟ نویسنده در پاسخ به این سوال به روش توصیفی-تحلیلی این فرضیه را مطرح کرده است که زنان نقش بسزایی را در توسعه ایران دارند. همچنین یافتههای تحقیق نشان میدهد، باتوجه به شاخصهای بهداشتی، آموزشی، مشارکت اجتماعی و... زنان ایرانی حضور تعیین کنندهای در عرصه-های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... داشته و در شرایطی به مراتب بهتری، نسبت به اغلب کشورهای درحالتوسعه منطقهای و اسلامی قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
3- شاخص درآمد پایدار (GNA, SSI) در این روش، هزینههای زیستمحیطی که در جریان تولید و رشد اقتصادی ایجاد میگردد نیز در حسابهای ملی منظور گردیده (چه بعنوان خسارت و چه بعنوان بهبود منابع و محیطزیست) و سپس میزان رشد و توسعه به دست میآید (حسینزاده شانهچی، 1394 :83).
باتوجه به این اصول مشاهده میشود که انسان و جوانب زندگی او بیش از همه مدنظر قرار گرفته و توسعه پایدار برای از بین بردن فقر، تأمین رفاه و معاش مردم، بالا بردن و گسترش حمایت از حقوق زنان و احیای دوباره محیطزیست طبیعی تلاش میکند.
وضعیت آموزش دختران در ایران و جهش کمی و کیفی آن و آثار این جهش در توسعه ایران امروزه تقریباً محرز شده است که آموزش و پرورش بطورکلی و آموزش زنان بعنوان نیمی از نیروی جامعه بطور ویژه، زیربنای توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جوامع است.
باتوجه به اهمیت نقش زنان و دختران در حوزههای مختلف، و بهخصوص در امور آموزشی، در مواد (54)، (71)، (98)، (100)، (101)، (111) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، بر توجه بیشتر به فراهم آوردن زمینههای لازم برای توانمندسازی و تقویت نقش زنان در جامعه تأکید شده است.
بگونهای که ماده (111) دولت را موظف کرده است که با هدف تقویت نقش زنان در جامعه، توسعه فرصتها و گسترش سطح مشارکت آنها، برای تدوین، تصویب و اجرای برنامه اقدام کند (دفتر برنامهریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی، 1394).