چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ باورهای انگیزشی با هوش موفق با میانجیگری درگیری تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعۀ پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر شیراز در سال 1402-1401 تشکیل دادند که از میان آنها 545 نفر به روش خوشهای چند مرحلهای بعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه راهبردهای انگیزشی (MSLQ، پنتریچ و دیگروت، 1990)، پرسشنامۀ هوش موفق (SIQ، استرنبرگ و گریگورنکو، 2002)، پرسشنامۀ درگیری تحصیلی (AES، ریو و تسنگ، 2011). یافتهها نشاندهنده برازش مطلوب دادهها با الگوی پیشنهادی پژوهش بود. باورهای انگیزشی و هوش موفق رابطه مستقیم داشتند و بین باورهای انگیزشی و درگیری تحصیلی و بین درگیری تحصیلی با هوش موفق رابطه مثبت وجود داشت (001/0> P). همچنین درگیری تحصیلی ارتباط بین باورهای انگیزشی با هوش موفق را میانجیگری میکند (001/0> P). نتایج پژوهش نشان میدهد که باورهای انگیزشی و درگیری تحصیلی نقش کلیدی در هوش موفق دارند و لزوم توجه به این عوامل در برنامههای آموزش و پرورش ضروری است.
The aim of this research was to investigate the relationship between motivational beliefs and successful intelligence through the mediation of academic engagement. The research method Was descriptive-correlation based on Structural equation modeling. The study community included all high school girls' students of Shiraz City in 2022-2023, and among them, 545 students were selected as samples by the multi-stage cluster method. The research questionnaires included: the motivational strategies for learning questionnaire (MSLQ, pintrich, and Degroot, 1990), the successful intelligence questionnaire (SIQ, Sternberg, and Grigorenko, 2002), and the academic engagement scale (aes, reeve, & tseng, 2011). The findings showed that the model fit in well. Motivational beliefs and successful intelligence have a direct relationship. A positive relationship exists between motivational ideas and academic engagement and between academic engagement and successful intelligence (P