چکیده:
پژوهش حاضر باهدف طراحی محیط یادگیری پروژه محور مبتنی بر وب و تعیین تأثیر آن بر خلاقیت دانش آموزان در درس علوم پایه پنجم ابتدایی انجام شد. این پژوهش با روش ترکیبی انجام گرفت. مؤلفههای طراحی محیط یادگیری پروژه محور مبتنی بر وب برای خلاقیت با تحلیل مضمون و نرمافزار مکس کیودیای 2020 شناسایی شدند. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه پنجم شهرستان البرز در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. نمونه شامل 30 دانشآموز بود که به روش خوشهای گامبهگام انتخاب و سپس بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. برنامه آموزشی طراحیشده30روزه با روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون _ پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. در این تحقیق از آزمون خلاقیت (TTCT) تورنس (1998) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای کمی و آزمون فرضیه از تحلیل کوواریانس و نرمافزار اس پی اس اس22 استفاده شد. نتایج نشان دادند که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون خلاقیت در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در سطح سیالی، بسط، ابتکار و انعطافپذیری وجود داشت (05/0>P). بنابراین نتیجه گرفته میشود طراحی محیط یادگیری پروژه محور مبتنی بر وب بر ابعاد خلاقیت دانشآموان در درس علوم پایه پنجم ابتدایی تأثیرگذار است.
The aim of this research was to design a web-based project-based learning environment and to determine its impact on students' creativity in the fifth-grade science course. This research was conducted with a mixed method; The design components of a web-based project-based learning environment for creativity were extracted with thematic analysis and MAXQDA 2020 software. The statistical population was all fifth-grade students of Alborz City in the academic year 2021-2022. The sample consisted of 30 students selected in a stepwise cluster method and then randomly replaced in the experimental and control groups. To implement this, a 30-day training program was conducted with a quasi-experimental method in the form of a pre-test and post-test plan with a control group. In this research, Torrance Tests of Creative Thinking (1998) were used. Analysis of covariance (ANCOVA) and SPSS22 software were used to analyze quantitative data and test hypotheses. The results showed that by controlling the effect of the pre-test, there was a significant difference in the level of fluency, elaboration, originality, and flexibility between the mean of the post-test of creativity in the two experimental and control groups (P