خلاصه ماشینی:
ولی باید به یاد داشته باشیم که ازلحاظ سواد رسانهای،کانادا در حکمالگویی است برای ژاپن و در هر مطالعه وتحقیقی پیرامون سواد رسانهای از کانادا-کشور پیشتازی که در این زمینه موفق نیزبوده است-یاد میشود.
این انجمن که درسال 1978 تأسیس شد یک سازمانخیریه متشکل از آموزگاران مدارس واستادان دانشگاهاست و تاکنون،نقشیرهبری را در زمینه سواد رسانهای درتورنتو و نیز در کانادا برعهده داشته است.
&%05022NSRG050G% *سواد رسانهای برای اولین بار در سال 1992 یعنی پس از انتشارکتاب«سواد رسانهای»در ژاپن مورد توجه قرار گرفت.
اهداف و دلایل«کاربری انتقادی»سوادرسانهای در کانادا کدام است؟ دف آنچه باید نقد شود تفکری که این همه برای رویکردانتقادی ارزش قائل میشود چگونه شکلگرفته است؟لازم به یادآوری است که LMA اعضای فعالی دارد که مرکبند ازآموزگاران زبان انگلیسی مدارس و کسانیکه با تولید رسانههای همگانی سروکاردارند.
به عنوان مثال،داندرهآ-آموزگار زبان انگلیسی که در کلاس خودسواد رسانهای نیز تعلیم میدهد-پاسخداد که اهداف سواد رسانهای عبارتند از اینکه از فرزندان خویش چگونه در برابرفرهنگ امریکایی دفاع کنیم و این کهچطور فرهنگ کانادایی را محفوظ نگاهداریم.
باهمه اینها،این تمرکز به سویرویکردهای منحرف شده است که طبق اگرچه وضعیت پیشرفته سواد رسانهای در کانادا و اهمیت رویکرد«انتقادی»آن در سطح گستردهای مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاست ولی در مورد پرداختن به ماهیت اصل«آنچه که نقد میشود»و«این که چرا نقد میشود»تلاش چندانی صورت نگرفته است.
همچنین،شورایفوق العاده آموزش و پرورش (CE) در سال1985،طرح ایجاد«یک منبع اصلی برایتک تک افراد»را ارائه داد تا به گونهای*در کانادا،«ناسیونالیسم»یک دیوار فرهنگی تلقی میشود،بنابرایندر کانادا،جنبههای انتقادی سواد رسانهای راگزینش کرده و مورد بهرهبرداری قرار دهند (EM،71:1991) ،که این کار با استفاده ازعبارت«توان بهرهبرداری از اطلاعات»«سواد اطلاعاتی».