چکیده:
مطالعه در خصوص وظایف پلیس در جهان نشان می دهد که در بسیاری از کشورهای جهان مهم ترین وظیفه در امر پیشگیری از جرم بر عهده دستگاه پلیس است. برای مثال در کشور انگلستان این نقش بر عهده پلیس آن کشور است (بیات و دیگران، 1387: 143)، اما آیا در هر جامعه این وظیفه فقط بر عهده پلیس است یا خیر؟ چناچه با دید وسیع و منطقی به این موضوع بنگریم قطعا پاسخ منفی خواهد بود. درست است که پیشگیری از جرم از شاخص ترین و بارزترین وظایف پلیس است، ولی این امر منحصرا وظیفه پلیس نیست، زیرا در یک جامعه، دستگاه ها، نهادها و سازمان های گوناگونی فعالیت دارند که هر یک با کارکردهای مثبت و منفی خود، در اجتماعی شدن افراد، به ویژه جوانان و نوجوانان نقش بسزا دارند؛ بنابراین تمرکز بر پیشگیری اجتماعی در قیاس با سایر انواع پیشگیری برای پلیس و سایر نهادها بسیار مفید خواهد بود. این گونه به نظر می رسد پلیس زن به علت نوع جنسیت و ویژگی های خاص روحی و روانی و مهارت در ارتباط، به ویژه ارتباطات کلامی در پیشگیری اجتماعی (البته در حوزه ماموریتی خود) در مقایسه با پلیس مرد موفق تر عمل می کند. محول کردن وظیفه مشاوره و مددکاری اجتماعی به زنان پلیس در کلانتری ها و معاونت اجتماعی موید این مطلب است.
در این مقاله سعی شده است که با استفاده از روش اسنادی و مطالعه منابع کتابخانه ای، پس از تعریف مفهوم پیشگیری اجتماعی و انواع آن، به مبانی نظری موضوع، سپس به مهم ترین نقش سازمان های اجتماعی در فرایند اجتماعی کردن افراد، یعنی خانواده، مدارس، رسانه ها و پلیس در امر پیشگیری اجتماعی از جرایم پرداخته شود. همچنین بر نقش تعاملی پلیس زن با نهادهای یاد شده نیز تاکید می شود. در نتیجه می توان گفت که پیشگیری اجتماعی از جرایم زنان و دختران، فقط وظیفه پلیس زن نیست، بلکه کلیه نهادهای مسوول در جامعه باید با هم همکاری داشته باشند و با اتحاد با یکدیگر به این مهم عمل کنند.چنانچه هر دستگاه وظیفه خود را به شایستگی انجام دهد و از آن غفلت نورزد، قرار گرفتن در مسیر پیشگیری اجتماعی و اتحاد دستگاه ها با یکدیگر بسیار ساده تر خواهد بود. در پایان پیشنهاد می شود که برای تحقق پیشگیری اجتماعی در جامعه، کلیه واحدهای مسوول در این امر، دست به دست یکدیگر بدهند و به پلیس اعتماد کنند.
In studies on police tasks around the world, we can find that in
many countries in the world, the most important task in preventing
the crime is up to police force. For example, in England, this
task is up to police (Bayat et al. 143: 1387). Is it the sole task of
police in this kind of society If we look at this subject with wide
shot, the answer absolutely is negative. It is clear that the most
important task of police, is preventing the crimes, but it is not only
the police task, but there is different organizations, systems and
different institutions which have considerable effects on socializing
the adults and other people. So, focusing on social prevention
more than other methods is more advantage for police. It seems
that policewoman, especially because of oral communication in
social prevention comparing to men police, is more successful.
Devolving council and social helping to women police confirmed
the mentioned issue. In this paper we try to using documental
method and studying the resources, after defining the social
prevention concepts based on theatrical definition, to result to the
most important role of social organization in socializing process
of families, schools, and media and polices in order to prevent
the crimes. The interactional role of policewomen is evaluated.
Finally we can say that social prevention of crimes is not the only
task of policewomen, but all the responsible institutions in society
have involved. If each system does its tasks properly, it would
be so easy to prevent the crimes and incorporate all the systems.
Finally, we suggested that to attain the social prevention in
society, all responsible units are cooperating and trusted to police.
خلاصه ماشینی:
"دختران کهمادران آیندۀ جامعۀ اسلامی ایران و تعلیمدهندۀ نسلهای بعد به شمار میروند،به لحاظ نوعجنسیت و خطرهای تهدیدکنندۀ آن،شرایط سنی،تأثیرات محیطی و غیره،بیشتر نیازمند توجهاند و بهطور یقین اگر زنان فردای کشور با تعالیم نادرست و سوءبرداشت از شرایطنامطلوب فرهنگی و اجتماعی روبهرو باشند،نسلهای بعدی با بحران و خطر مواجه خواهندشد و این مساوی است با افزایش بزه و جرم در کشور و ناتوانی در کنترل آن،بنابراین توجهبه دختران و برنامهریزی مطلوب برای آنان به همت کلیۀ نهادهای اجتماعی ضروری است،امااز میان نهادهای اجتماعی،این مقاله به مهمترین آنها(خانواده،مدرسه و رسانهها و پلیس)خواهد پرداخت.
(پیشگیری اجتماعی از جرم،1387) در این میان با توجه به حوزۀ مأموریتی پلیس زن و وظیفۀ حفظ امنیت زنان و کودکان،استفاده از زنان پلیس در قالب رابط و برقرارکنندۀ تعاملات و روابط اجتماعی با سایر سازمانها،فواید زیر را دربر دارد: بیشتر اعضای تشکیلدهنده و مخاطبان سازمانهای مورد بحث(خانواده،مدرسه و رسانه)دختران و زنان هستند و زنان پلیس به علت جنسیت مشترک با بزهکاران و بزهدیدگان،و درک بهتر مسائل زنان در زمینۀ برقراری ارتباط با این طبقه مشکلات کمتری خواهند داشت،ضمن اینکه زنان پلسی علاوه بر استفاده از تجارب مفید خود و دیگران و مطالعۀ علوم مرتبطبا مسائل زنان،حائز دانش انتظامی نیز هستند و با عواقب بسیاری از رفتارهای نابهنجار وجرایم ارتکابی دختران و زنان،آشنایی کامل دارند.
تعامل پلیس زن با خانواده،مدرسه و رسانه در جهت تحقق پیشگیری از وقوع جرایم به نظر میرسد که اگر کل فعالیتهای پلیسی در زمینۀ پیشگیری اجتماعی در مدارسدخترانه متمرکز میشود و مدرسۀ محل استقرار پلیس زن،برای عرضۀ خدمات باشد،بسیارسودمند خواهد بود،زیرا در مدرسه کلیۀ مخاطبان ما همه دانشآموزند و این بهترین سن برای هر فرد برای راهنمایی آنان و جلوگیری از وقوع جرم است."