چکیده:
تعاملات اجتماعی مستلزم درک انسانها از حالات ذهنی (نیت، تمایل و باور) یکدیگر است. توانایی نسبت دادن حالات ذهنی به رفتار مشاهده شده، توانایی «تئوری ذهن» خوانده می شود که باعث فهم و پیش بینی رفتار در یک تعامل اجتماعی می گردد. در ادامه مباحث مربوط به چگونگی رابطه تفکر و زبان، موضوع چگونگی تحولات تئوری ذهن، و نیز نقشی که زبان در این تحولات ایفا می کند مورد توجه پژوهشگران در روانشناسی تحولی بوده است. در ارتباط با چگونگی تعامل تئوری ذهن و زبان، دیدگاههای مختلفی مطرح گردیده است. بعضی از پژوهشگران در توضیح رابطه زبان و تئوری ذهن، نگرانیهای روش شناختی دارند. این پژوهشگران استدلال می کنند تواناییهای زبانی، در عملکرد کودکان در تکالیف باور کاذب اثر می گذارد. به اعتقاد آنها در بررسی سطح تحول یافتگی استدلال تئوری ذهن، توجه به تواناییهای زبانی کودک ضروری است. گروهی دیگر از پژوهشگران، بر نقش علی زبان در تحول توانایی تئوری ذهن تآکید دارند. در این چارچوب، هرکدام از جنبه های معنایی، نحوی و مکالمه ای مورد بحث قرار می گیرند که چگونه با توانایی تئوری ذهن ارتباط دارند. در این مقاله، تئوریها و پژوهشهایی که به تبیین چگونگی تعاملات تواناییهای زبانی و استدلال تئوری ذهن می پردازند مورد بحث قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"در ارتباط با همبستگی استفاده کودکان از افعال ذهنی و عملکرد آنهـا در تئوری ذهن ، این نکته قابل ذکر است که کودکان تا حدود چهار سالگی که موفق به پاسـخگویی بـه تکالیف باور کاذب می شوند، هنوز نمی توانند کلماتی مثل دانستن ، فکر کردن و حدس زدن را تمیـز دهنـد (السون ، ١٩٨٨).
در بحث رابطه رشد معنایی در زبان و تئوری ذهن ، گروهی دیگر از پژوهشگران مـدعی هـستند کـه کودکان سه ساله قادر به درک مفهوم باور کاذب هستند، اما این توانایی به خاطر عدم رشـد توانـایی هـای معنایی ٧ نمی تواند خود را نشان دهد.
Walkenfeld خردسالان در درک باورهای دیگران مشکل دارند و این محدودیت ممکن است باعث شـود تـا توانـایی تئوری ذهن کودکان ، در تکالیف استاندارد باور کاذب نشان داده نشود.
4. Amir Amin Yazdi & Michael Siegal, (In press), Iranian children’s performance on standard and conversationally supported false belief tasks, International Journal of Psychology.
A longitudinal study of the relation between language and theory f mind development.
Intentional communication and the development of an understanding of mind, Children's theories of mind: Mental states and social understanding.
Cognitive development: children's knowledge about the mind.
Competence and performance in false belief understanding: A comparison of autistic and normal 3-year-old children.
Belief term development in children with autism, Asperger syndrome, specific language impairment, and normal development: Links to theory of mind development."