چکیده:
با توجه به اهمیت تفکر انتقادی در آموزش و تاثیر آن بر جامعه، پژوهش حاضر سعی بر آن دارد تا به تاثیر مباحثه ادبی در رشد تفکر انتقادی بپردازد. بدین منظور دو کلاس زبان انگلیسی در سطح متوسط به بالا از کالج دانشگاه فردوسی مشهد انتخاب شدند. پس از تعدیل زبان آموزان از حیث تفکر انتقادی، در هر دو گروه کنترل و آزمایش پژوهشگر از متون ادبی از جمله شعر، داستان کوتاه و بعضی قطعات ادبی جهت تدریس استفاده نمود. زبان آموزان هر دو گروه باید متون مربوطه را در منزل مطالعه می کردند. زبان آموزان گروه کنترل باید تنها متون ادبی را خلاصه و خلاصه های خود را فقط در کلاس بازگو می کردند و معلم هم نظر خود را راجع به متن ابراز می داشت (آموزش انتقالی)، ولی از زبان آموزان گروه آزمایش خواسته شد راجع به متون مورد نظر بحث کنند، آن را به زندگی روزمره خویش ربط دهند، و احساس خود را از متن بیان نمایند(آموزش تبدیلی). در پایان ترم، مجددا آزمون تفکر انتقادی به افراد هر دو گروه داده شد و از آنها خواسته شد به آن پاسخ دهند. نتایج نشان داد تفاوت معناداری میان دو گروه وجود دارد و مباحثه ادبی باعث رشد تفکر انتقادی گردیده است. در پایان، نتایج به دست آمده مورد بررسی قرار گرفته و پیشنهادهایی هم برای پژوهش بیشتر ارایه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"معلم تنهـا مـی توانـد از دانـشجویان بخواهد شعرها را حفظ نمایند و سپس بازگو کنند و خود نیز خطابه ای در باب آن شعر ایراد نماید (آموزش انتقالی ) و یا شعرها را به زندگی افراد ارتباط داده ، از دانشجویان خواسته شود آنها را مورد مداقه و بررسـی قرار دهند و به بحث و ابراز عقیده نسبت به آنها بپردازند(آموزش تبدیلی ).
از گروه کنترل خواسته شد تنها قطعات ادبی را حفظ نمایند و سپس در کـلاس به زبان خود بازگو کنند و معلم تنها به سؤالات دانشجویان در مورد معنی عبارات پاسخ می داد و خطابه ای در باب آن متن ایراد می نمود و از گروه آزمایش خواسته می شد متون ادبی را مورد مداقه و بررسی کامل قراردهند، به تحلیل شخصیتها بپردازند، آنها را به زندگی خود ارتباط بدهند و به بحث و ابراز عقیده نسبت به آنها در کلاس بپردازند.
در پایان افراد به آزمون تفکر انتقادی مجددا در کلاس پاسخ دادند و برای فهم بیشتر فرایند کلاسی ، معلم از زبان آموزان هـر دو کلاس خواست نظر خود را راجع به شیوة تدریس بیان کنند.
زبان آموزان گروه آزمایش اعتقاد داشتند علاوه بر جذاب بودن و افزایش حجـم واژگـان ، ادبیات بستر مناسبی جهت بحث و تبادل نظر را مهیا می کند، آنان یاد می گیرند چگونه حرف خـود را بـه انگلیسی بیان کنند و خواندن متون ادبی باعث می شود افراد به مسائل دقیق تر نگاه کنند.
Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal Form- S, San Antonio, TX: Psychological Corp.
Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal Form- S, San Antonio, TX: Psychological Corp."