چکیده:
هدف مقاله حاضر بررسی شروح فصوص الحکم وارائه معنی حضرات خمس و تقسیمات و بیان نظریات شارحان مختلف و همچنین موارد اختلاف و متشابه آنهاست. در این باره، با بررسی بیش از سی شرح مختلف فصوص الحکم این موارد نشان داده شده است: آنجایی که حضرات خمس یک اصطلاح بیش نیست، اما اهل کشف و تحقیق، در تقسیم آن یا از راه تقلید و یا نوآوری نظر داده اند، در مجموع، مراتب کلی هستی را که محل تجلی و ظهورات حق است،«حضرات» نامیده اند که برخی تعداد آن را پنج و برخی دیگر شش گفته اند، نتیجه اینکه حضرات خمس اصطلاحی است که در متون عرفانی، به خصوص در شروح مختلف آثار ابن عربی دیده می شود که البته نامگذاری هر یک از حضرات در بین تمام شارحان همسان نیست؛ هر یک بنابر آگاهی و ذوق خودآن را تقسیم بندی کرده اند در پایان نیز جدولی برای دسترسی اجمالی به آن ارائه شده است
خلاصه ماشینی:
در این باره ، با بررسی بـیش از سی شرح مختلف فصوص الحکم این موارد نشان داده شده است : آنجایی که حضرات خمس یـک اصطلاح بیش نیست ، اما اهل کشف و تحقیق ، در تقسیم آن یا از راه تقلید و یا نوآوری نظر داده انـد، در مجموع ، مراتب کلی هستی را که محل تجلی و ظهورات حق است ،«حـضرات » نامیـده انـد کـه برخی تعداد آن را پنج و برخی دیگر شش گفته اند، نتیجه اینکه حضرات خمس اصطلاحی است کـه در متون عرفانی ، به خصوص در شروح مختلف آثار ابن عربی دیده می شود که البته نامگـذاری هـر یک از حضرات در بین تمـام شـارحان همـسان نیـست ؛ هـر یـک بنـابر آگـاهی و ذوق خـودآن را تقسیم بندی کرده اند در پایان نیز جدولی برای دسترسی اجمالی به آن ارائه شده است .
٣(جامی ،١٣٧٠: ٣٠-٣٢) و همچنـین آن هویت غیب مطلق و حقیقت الحقایق و غیر قابل اشاره است و وصف آن در زبان نمـی گنجـد و هـیچ عقلی و فهمی بدان راه نمی یابد، فقط در همین حد که با نور کشف محقق می شود و در این عـالم از ذات خود به ذات خود تجلی می کند که آن تجلی از حضرت احدیت اوست و نفس رحمـانی کـه آن هیـولای کلیه است و علم ذات به ذاتش را شامل می شود و هر آنچه در اوست ، آن را تعین اول می نامند که جمیع اعیان ثابته در حضرت این علم ، به صورت عقل ظاهر می شوند (پارسا، ١٣٦٦: ٦،٤٠،٤٣،١٨١)٤ و یـا ایـن که عالم جبروت است (آملی ، ١٣٥٢: ٦٠، شماره ١٤٦).