چکیده:
محققان بر این باورند که افراد در فرهنگهای مختلف برای یادگیری زبان از سبکهای ادراکی خاص بهره می گیرند. مقاله حاضر، براساس تحقیقی تجربی به شناسایی سبکهای غالب یادگیری ادراکی در بین زبان آموزان ایرانی می پردازد. نتیجه سالها تجربه آموزش نشان می دهد هنگامی که هوش غالب خود را با سبک ترجیحی یادگیری همراه می کنیم برای یادگیری و کسب مهارتهای لازم در شرایط مطلوبتری قرار می گیریم. از این رو برای تعیین رابطه فرهنگ و سبک غالب یادگیری از پرسشنامه رید (1987) که شامل 30 سؤال در شش زیرگروه سبکهای دیداری، شنیداری، حرکتی، لامسه ای، انفرادی و گروهی است استفاده گردید. پس از محاسبه روایی و پایایی پرسشنامه، 400 نفر دانشجو که در دانشگاههای تهران و مشهد و برحسب دسترسی آسان در چهار رشته ادبیات انگلیسی، علوم انسانی، پزشکی و مهندسی تحصیل می کردند به سؤالات پرسشنامه پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با استفاده از روشهای آماری آزمون t و تحلیل واریانس و نهایتا آزمون شفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج زیر به دست آمد: الف) سبکهای غالب یادگیری در فرهنگ ایرانی، سبکهای لامسه ای و حرکتی هستند؛ ب) تفاوت معناداری بین جنسیت، سن و سطح بسندگی و استفاده از سبکی خاص مشاهده نگردید. گرچه زنها به نسبت مردان از سبک شنیداری بیشتری بهره بردند.
خلاصه ماشینی:
"داده های جمع آوری شده با استفاده از روشهای آماری آزمون t و تحلیل واریانس و نهایتـا آزمـون شـفه مـورد تجزیـه و تحلیل قرار گرفت و نتایج زیر به دست آمد: الف ) سبکهای غالب یادگیری در فرهنگ ایرانی ، سبکهای لامسه ای و حرکتی هستند؛ ب) تفاوت معناداری بین جنسیت ، سن و سطح بسندگی و اسـتفاده از سـبکی خـاص مـشاهده نگردید.
جدول ٣ Table 3: Descriptive statistics for variation in the use of total styles and sty categories (dependent variable) by gedner (independent varia) Group Statistics N Mean Std Stad Mean AUDITORY mal 196 17.
000 399 جدول ٥ Table 5: ANOVA results for variation in the use of Kinesthetic category (dependent variable) by major (independent variable) ANOVA KINETH Sig F Mean Square df Sum of Squares .
990 399 Table 8: ANOVA results for variation in the use of KInesthetic category (dependent variable) by major (independent variable) ANOVA KINETH Sum of Squares df Mean Square F Sig Between Groups 118.
همانگونه که یافته های این پژوهش نشان داد سبکهای غالب یادیگری ادراکی در فرهنگ ایرانی دو سبک حرکتی - لامسه ای هستند و فعالیتهایی که با این دو سبک هم خوانی دارنـد عبارتنـد از اسـتفاده از رویکرد آموزشی مانند total- physical response و استفاده از انواع ابزارها و نرم افزارهای آموزشی ، بـه کارگیری انواع بازیها، و اجرای نقش (Roleplay) و تأکید بر استفاده از (task) و هرگونه فعـالیتی کـه بـا حرکت و انجام دادن کاری در ارتباط باشد."