چکیده:
قیصر امین پور، یکی از شاعران برجسته پس از انقلاب اسلامی است که در حوزه و قالب های مختلف شعری طبع آزمایی کرده است. از ایشان در حوزه شعر بزرگسالان 445 عنوان شعر در پنج مجموعه شعری باقی مانده است که بررسی و تحلیل آنها به منظور جریان شناسی دقیق شعر پس از انقلاب امری ضروری به شمار می آید. در این مقاله، با توجه به مجموعه عنوان های شعری قیصر در پنج دفتر، سعی شده بدون توجه به محتوای خود اشعار در گام اول، خوانشی تازه از اشعار ایشان عرضه شود. فرضیه این پژوهش در آغاز این بوده است که بدون توجه به خواندن اشعار یک شاعر در مرحله اول می توان مجموعه دستگاه فکری شاعر را بررسی و کشف کرد. بر این اساس، ضمن طبقه بندی مجموعه اشعار قیصر در دو بستر صورت (عناصر زبانی و تکنیکی) و محتوا؛ آن هم صرفا بر اساس عنوان شناسی اشعار؛ به این نکته دست یافتیم که میان عنوان و اندیشه حاکم بر اشعار ایشان، انسجام و پیوند استواری، هم در حوزه صورت و هم در حوزه محتوا وجود دارد.
Qaisar Aminpour is a post-revolution prominent poet who has composed poems in different fields and verse forms. He has composed 445 adult poems in five collections، the analysis of which seems necessary for gaining an exact understanding of the trend of the post-revolution poetry. In this article، the author، studying the titles of Qaisar's poems in his five books، has tried to offer a new reading of his poems، ignoring the contents of the poems at first. The hypothesis of this research in the beginning was that a poet's way of thinking can be surveyed and discovered without reading his poetry in the first step. Based on this، the author، classifying Qaisar's poems in terms of form (linguistic and technical elements) and content، just by studying the title، discovered that there is coherence and a strong connection between the title and the thought governing his poetry both in terms of form and content.
خلاصه ماشینی:
"(رجوع شود به تصویر صفحه) نامها و تکنیک آرایه ها و تکنیک های به کار رفته در عنوان های شعری «دستور زبان عشق » به قرار زیر است : حدود سی و پنج درصد عنوان ها از ایهام برخوردارند که «تمام، دسـتور زبـان عـشق ، قـدر انـدوه، نشانه پرسش ، داد دل، پیش چشم تو، ترانه بارانی ، چیستان» از این سنخ اسـت .
آرزو(٣)، آرزوی هـر روزه (٤)، آرزوی بزرگ (٥)، آرزوی عاشقان (٣)؛ ای کاش (١)، ای سـال (٤)، ای عـشق (١)، ای عقـل (١)، ای دوست (١)؛ ترانه بارانی (٥)، ترانه آبی اسفند (٤)، ترانه (٣)؛ تـصویر تـو در مـاه (١)، تـصویر تـو (١)، تصویر (١)؛ چون ابر (١)، چون ژاله (١)، چون سنگ (١)، چون کودک (١)؛ حـرف آخـر (٤)، حـرف آینه ها (٣)، حرفی از نام تو (٣)، حرف عاشـقان (٢)؛ خـاطرات خـیس (٤)، خـاطره (٤)؛ راز زیبـایی (٥)، راز پرواز (٢)؛ سفر در هوای تو (٥)، سفر (٢)، سفر ایستگاه (٥)، سفر در آینه (٥)؛ شعر بـی دروغ (٤)، شعر ناگفته (٥ )، شعری برای جنگ (٢)، شعر (٥)؛ شب قـدر(١)، شـب اسـطوره (٥)، شـب بـود (١)؛ صبح است (١)، صبح بی تو(٢)، صبح (١)؛ عشقی است مرا (١)، عشق مساوی اسـت (٢)، عـشق چه می گفت (٤)؛ غزل محال (٤)، غزل پنجره (٤)، غزل تصمیم (٢)، غزل تقویم ها (٢)، غزل در پـرده دیرسال (٤)، غزل دلتنگی (٤)، غزل شرقی (٥)، غزل شکفتن (٢)، غـزل اجـازه (٢)؛ کـار تـو (١)، کـار مدام (١)، کار چشم (١)؛ گوش زمان (١)، در ایـن زمانـه (٥)؛ لحظـه (٤)، لحظـه هـای کاغـذی (٤)، لحظه بی کران (٤)؛ نشانه (١)، نشانه پرسش (٥)، نشانی (١)، نشان راه (٢) عمده ترین این نـوع از نـام های اشعار قیصر هستند."