چکیده:
مدرنیتــه با تحولاتی که در ســاختارهای اجتماعی و روابط و مناســبات جمعــی در دوران جدید به وجود آورده ، جنبه هــای مختلف زندگی فردی و اجتماعی را متاثر ســاخته و روابط انســان ها را در معرض تغییر، تحول و پیچید گی قرار داده است .
با توســعه شهرنشــینی طی دو دهه اخیر و افزایش مهاجرت از مناطق عشایری - روســتایی ، نوعی انبوهی و تراکم جمعیت در شــهرها به وجود آمده و تحرک اجتماعی (مکانی - جمعیتی ) را در برخی نواحی شــهری سبب گردیده است .
در این بین رفتار انحرافی عبارت از هر نوع رفتار یا وضعیتی است که اعضای قوی تر یک گروه اجتماعی ، به طور معقول آنرا تخلفی جدی نســبت به ارزش ها یا معیارهای مهم خود می دانند. به منظور شناخت عوامل مرتبــط با گرایــش به رفتار انحرافی و پیشــگیری از ارتکاب آنهــا، انجام پژوهش های عمقــی در این زمینه ضروری می نماید. در این راستا، این پژوهش رابطه «استفاده از رسانه های نوین » با گرایش جوانان پسر بافت های حاشــیه ای شــهر شیراز به رفتار انحرافی را مورد بررســی قرار داده است . روش پژوهش ، پیمایشی است و اطلاعات مورد نظر، از طریق پرسشــنامه جمع آوری شده است . جامعه آماری ، کلیه جوانان پسر بافت های حاشــیه ای شهر شــیراز است ، بر این اساس ، حجم نمونه مورد بررسی با استفاده از فرمول نمونه گیری جدول لین ، ٣٠٠ نفر می باشد. توزیع پرسشنامه در میان نمونه آماری مورد مطالعه نیز، با استفاده از روش نمونه گیری
تصادفی ساده انجام شده است. از اعتبار همیستگی گویه ها برای روایی و آلفا کرونباخ برای پایایی ابزار تحقیق استفاده به عمل آمد و از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و مقایسه میانگین ها برای آزمون فرضیات و تکنیک رگرسیون و تحلیل مسیر برای سنجش مدل تحقیق استفاده شد. یافته ها و نتیجه گیری: براساس یافته های تحقیق رابطه معناداری بین متغیر وضعیت شغلی (۷/۱۲-t)،وضعیت تاهل (۳/۴۷-t)طبقه اجتماعی (۸/۲۲-t)، در آمد(۰/۴۷--F) و تحصیلات جوانان(۰/۴۲--r) باگرایش به رفتار انحرافی وجود دارد. این فرضیه ها حداقل در سطح ۹۵ درصد معنادار بوده و تایید شده اند. نتایج ضریب رگرسیونی نشان می دهد که مجموع متغیرها توانسته اند ۰/۶۳ درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین و توضیح(R-/63)
خلاصه ماشینی:
"جدول 5:آزمون ضریب همبستگی پیرسون رفتار انحرافی جوانان برحسب نوع رسانههای مورداستفاده افراد (به تصویر صفحه مراجعه شود)در بررسی و ارزیابی فرضیههای پژوهش،جدول 5 نشان میدهد که بین متغیر«میزاناستفاده از رسانههای داخلی»با گرایش به رفتار انحرافی با مقدار )814/0-r( و سطح معنیداری )000/0-gis( رابطه معنیداری وجود دارد یعنی هرچه میزان استفاده از داخلیبیشتر باشد احتمال گرایش به رفتار انحرافی کمتر میباشد.
)برای اطلاع والدین،ازطریق صدا و سیما * تولید و پخش برنامههای آموزشی سرگرمکننده در جهت پیشگیری از گرایش به رفتارانحرافی از طریق رسانههای دیداری،به ویژه تلویزیون * برنامههای علمی و منطقی برای نحوه گذراندن اوقات فراغت و تفریح جوانان در مناطقحاشیه شهر،در جهت کاهش گرایش به رفتارهای انحرافی * ایجاد مراکز و محیطهای فرهنگی،هنری،ورزشی و تفریحی سالم در بافتهایحاشیهای و حاشیهای شهر * جلوگیری از رواج سیدیهای مبتذل و غیراخلاقی در بین نوجوانان و جوانان * آموزش مسایل جنسی در دوران بلوغ،جهت کنترل انحرافات جنسی * برخوردهای جدیتر کادر فضایی و انتظامی با جرائم بزرگسالان و اعمال مجازاتسنگین،علنی و جدی(در ملاعام)برای افراد و باندهای منحرف غیر قابل اصلاح * ریشهکنی فقر و محرومیت نسبی در مناطق حاشیه شهر شیراز،برای کاهش گرایش بهرفتارهای انحرافی * توسعه پایدار شهر شیراز و روستاهای اطراف آن و کنترل مهاجرت،برای کاهش آماربیکاری آشکار و پنهان * توسعه و بهبود زیرساختها و تسهیلات زیربنایی شهری به ویژه در نقاط محروم و فقیرشهر شیراز * ساماندهی و توانمندسازی بافتهای حاشیهای و به متن آوردن این بافتها * بهسازی محلات حاشیهای و رفع نیازهای مردم فقیر آن در زمینه سرپناه مناسب و محیطزندگی سالم * از بین بردن موانع اداری و قانونی در امر توسعه کیفی شهر شیراز * تشکیل ستادهای ساماندهی حاشیه شهر شیراز،براساس فعالیتهای گروههای داوطلبو خودجوش مردمی در فضاهای حاشیهای * تقویت تشکلهای غیر دولتی )O."