چکیده:
هــدف تحقیق حاضر مقایســه هــوش هیجانی و برخــی متغیرهای آن ، بــه عنوان عواملی موثــر در کنترل نابهنجاری هــا رفتــاری و اجتماعــی در زندانیان و غیر زندانیان بــود. روش تحقیق توصیفــی و از نوع علی - مقایسه ای است . نمونه آماری تحقیق حاضر شامل ١١٤ نفر (٦١ نفر زندانی و ٥٣ نفر غیر زندانی ) بود که از بین شهروندان شهرستان کاشمر به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای تعیین هوش هیجانی افراد، از پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ با پنج خرده مقیاس خودانگیزی ، خودآگاهی ، خودکنترلی ، همدلی و مهارت اجتماعی استفاده شد. پس از توزیع و جمع آوری داده ها، از آزمون تی مستقل برای تحلیل داده ها استفاده شد.
نتایــج تحقیق تفاوت معنی داری را بین نمره کلی هوش هیجانی (٠٠٤٧=P) و خودآگاهی (٠٠٠=P) بین دو گروه زندانی و غیر زندانی نشان داد. لذا می توان هوش هیجانی و خودآگاهی پایین را به عنوان عواملی دخیل در بروز رفتارهای ضداخلاقی و ضد اجتماعی و در نتیجه زندانی شدن افراد نام برد.
خلاصه ماشینی:
"براساس نتایج این مطالعه و تحقیقات دیگر در این زمینه میتوان اینطور استدلال کرد کهاکثر افرادی که در زندان به سر میبرند در توانایی کنترل هیجانات،تصمیمگیری،تنظیمو کنترل رفتار و احساسات،خودانگیزی،همدلی،مهارتهای اجتمایی و خودآگاهی وهمچنین در نمره کل هوش هیجانی نسبت به دیگر افراد جامعه در سطح پایینتری هستند کهضعف این موارد خود میتواند منجر به تصمیمگیریهای اشتباه و در نتیجه عواقب ناگوارناشی از آن،عدم کنترل عواطف و احساسات و در نتیجه ضرب و شتم،نزاع و درگیری،قتل و خودکشی و غیره در این افراد شود.
اما باید توجهداشت که مطلوبترین حالت برنامههای آموزش هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی- عاطفی هنگامی است که در سنین پایین آغاز شوند،با سن کودک متناسب باشند،در خلالهمه سالهای زندگی تداوم یابند و به صورت تلاشهای یکپارچه از سوی خانه،مدرسهو اجتماع اعمال شوند تا از این طریق بتوان افرادی را تربیت کرد که در خانواده،محل کارو جامعه افرادی کارآمد و توانمند و از سلامت روانی و جسمانی مناسب برخوردار باشند(حسین علیان،1384؛شریفی درآمدی،1386)،چرا که مشکلات رفتاری درون ریزانه درکودکی و نوجوانی با اختلالات خلقی و خودکشی در بزرگسالی و سطوح بالای پرخاشگریدر کودکی با رفتار جنایی و سایر رفتارهای ضداجتماعی مربوط است )late uaiL,3002( .
در بسیاری ازجوامع برای جلوگیری از مزاحمتها و مشکلات افراد خاطی از زندانی کردن افراد استفادهمیشود،درحالیکه با پیشگیری و استفاده از آموزهها و اعتقادات دینی،ورزش و فعالیتبدنی،و سایر روشهای بهبود هوش هیجانی میتوان علاوه بر جلوگیری از اتلاف هزینههایزیادی که صرف بازداشت و زندانی کردن افراد و در نتیجه حذف تعداد کثیری از نیروهایانسانی که مهمترین عامل موفقیت و پیشرفت یک جامعه میباشند،این نیروی عظیم را درجهت ایجاد جامعهای سالم چه از نظر فرهنگی-اجتماعی و چه اعتقادی جهتدهی کرد و ازاین طریق گامی موثر در روند جامعهای سالم برداشت،چرا که نیروی انسانی سالم مهمترینعامل پیشرفت یک جامعه است."