خلاصة:
هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل رابطه بین سبک-های یادگیری با رویکردها و مهارت های مطالعه در دانشجویان بود. به این منظور420 نفر از دانشجویان با تکمیل پرسش نامه سبک های یادگیری کلب و پرسش نامه رویکردها و مهارت های مطالعه در دانشجویان در این پژوهش شرکت کردند. برای تحلیل آماری داده های پژوهش از شاخص ها و روش های آماری شامل میانگین، آزمون t، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که در کل 57% واریانس مربوط به سبک یادگیری واگرا و هم گرا به وسیله متغیر روی آورد مطالعه عمیق و راهبردی تبیین می-شود و نیز87 % واریانس مربوط به سبک یادگیری انطباق یابنده و جذب کننده به وسیله متغیر روی آورد مطالعه عمیق تبیین می شود و هم چنین ضریب رگرسیون پیش بین نشان داد که سبک های یادگیری انطباق یابنده و جذب کننده نمی-تواند واریانس روی آورد مطالعه راهبردی و سطحی در دانشجویان را به طور معنی دار تبیین کند (001/0 (Sig>. در مجموع نتیجه گرفته شد که همه دانشجویان بیش تر گرایش سبک های یادگیری هم گرا و جذب کننده و روی آورد مطالعه عمیق و راهبردی داشته اند و به سبک یادگیری انطباق یابنده و واگرا و نیز روی آورد مطالعه سطحی کم تر گرایش داشته اند.
ملخص الجهاز:
"تحلیل رابطه بین سبکهای یادگیری با رویکردها و مهارتهای مطالعه در دانشجویان Analysis of the relationship between Learning Styles with Approaches and Study Skill in university students تاریخ دریافت مقاله:1390/1/15،تاریخ ارزیابی:1390/3/28،تاریخ پذیرش مقاله:1390/6/17 دکتر علیرضا آقا یوسفی1 نسیم شریف2 چکیده: هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل رابطه بین سبکهای یادگیری با رویکردها و مهارتهای مطالعه در دانشجویان بود.
براساس این نتایج،میزان F مشاهده شده معنادار است (Sig<0/00) و 0/57 واریانس مربوط به سبک یادگیری واگرا به وسیله متغیر رویآورد مطالعه عمیق و راهبردی تبیین میشود (R 2-%57) و نیز 0/57 واریانس رویآوردهای مطالعه دانشجویان را بهطور معنیدار تبیین کند.
ضریب تاثیر سبک یادگیری انطباقیابنده(0/700- B با توجه به آماره t نشان داد که این متغیر با اطمینان 0/99 میتواند تغییرات مربوط به رویآورد عمیق را پیشبینی کند و نمیتواند واریانس رویآوردهای مطالعه سطحی و راهبردی دانشجویان را بهطور معنیدار تبیین کند.
(Sig>0/001) همچنین ضریب تاثیر سبک یادگیری جذبکننده(0/700- B با توجه به آماره t نشان می- دهد که این متغیر با اطمینان 0/99 میتواند تغییرات مربوط به رویآورد عمیق را پیشبینی کند و نمیتواند واریانس رویآوردهای مطالعه سطحی و راهبردی دانشجویان را بهطور معنیدار تبیین کند.
براساس نتایج پژوهش بین سبکهای یادگیری واگرا و همگرا در دانشجویان با رویآوردهای مطالعه عمیق و راهبردی در آنان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد که این نتیجه با یافتههای پژوهشهای پیشین همسویی دارد(آرون و اسکاکان،1999،فیلبین،1995،فرانسمن،2003).
نتیجه دیگر پژوهش نشان داد که بین سبکهای یادگیری انطباقیابنده و جذب- کننده در دانشجویان با رویآورد مطالعه عمیق رابطه مثبت و معنادار و با رویآوردهای مطالعه سطحی و راهبردی در آنان رابطه منفی و غیرمعنادار وجود دارد."