خلاصة:
در این مقاله ضمن بررسی تغییرات عمده در آموزش عالی در سال های اخیر، دیدگاه جدیدی درباره شیوه انجام اصلاحات برنامه درسی در دوره کارشناسی ارائه شده است. در این مقاله تاکید شده است که تغییرات مهم در علم و تکنولوژی، هویت مکانی، زمانی و اجتماعات تخصصی و دانشجویی را در دانشگاه دستخوش دگرگونی کرده است. بنابراین، نخست این تغییرات با نظر به سه عامل ساختارزدایی از ماده درسی، نهضت مهارت های کلیدی و یادگیری از راه تجربه مورد بررسی قرار گرفته اند. آن گاه تحلیلی از وضعیت تغییر در ساختار و ماهیت مهارت های شغلی، به عنوان گونه دیگری از عوامل موثر در برنامه درسی آموزش عالی معاصر ارائه شده است و بالاخره با نظر به این تحولات، خاطر نشان شده است گرایش های جدیدی در برنامه درسی به عنوان یک رشته علمی به منصه ظهور رسیده-اند که بر تغییر از محتوا به سوی شایستگی، تلفیق در برنامه درسی و روش نوآورانه در فرایند آموزش تاکید می کنند. در نتیجه، چنین می نماید اصلاحات برنامه درسی در آموزش عالی در قرن بیست و یکم، مستلزم توجه به الگوی فرایندی بدیلی است که بتواند شرایط جدید را دربرگیرد.
ملخص الجهاز:
"برنامه درسی آموزش عالی در قرن 21:چالشها و راهبردها Higher Education Curriculum in the 21 st Century:Challenge and Strategies تاریخ دریافت مقاله:1389/9/8،تاریخ ارزیابی:1389/8/11،تاریخ پذیرش مقاله:1390/3/15 دکتر بختیار شعبانی ورکی1 دکتر طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی2 چکیده: در این مقاله بررسی تغییرات عمده در آموزش عالی در سالهای اخیر،دیدگاه جدیدی درباره شیوه انجام اصلاحات برنامه درسی در دوره کارشناسی ارائه شده است.
The university in ruins سیاسی و فرهنگی دوره معاصر و نیز واکنش متخصصان برنامه درسی و فیلسوفان تربیتی به ای تحولات این سوالات مطرح میشوند که: الف:مهمترین تحولات فکری موثر بر تغییر هویت آموزش عالی در دوره معاصر کدامند و چگونه میتوان این تحولات را با نظر به تاثیر آنها بر اصلاحات برنامه درسی مفهومسازی کرد؟ ب:مهمترین تحولات در ساختار و ماهیت شغل و مهارتهای شغلی در دوره معاصر کدامند؟ ج:گرایشهای جدید در برنامه درسی در آموزش عالی،به منزله یک رشته تخصصی،کدامند؟ د:چگونه میتوان تحولات مربوط به هویت دانشگاهها،هویت مشاغل و مهارتهای شغلی و نیز گرایش جدید در رشته تخصصی برنامه درسی را به عنوان مبنایی برای طراحی الگوی بازاندیشی در اصلاحات برنامه درسی مورد استفاده قرار داد؟ الف-تحولات نظری و تغییر ساختار دانشگاهها در خلال دو دهه گذشته تغییراتی در هویت آموزش عالی در کشورهای مختلف جهان به وجود آمده است.
ب-ارتباط علمی دانشگاه و جامعه همان طور که اشاره شد،یکی از چالشهای مهم پیش روی دانشآموختگان دانشگاهی در دوره معاصر این است که داشتن دانش در موضوعات تخصصی دانشگاهی به تنهایی برای ورود به بازار کار بسنده نمیکند و بنابراین آنها نیاز دارند تا مهارتهایی کسب کنند که امکان احراز شغل در آینده را برای آنها فراهم کند."