خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی پرسشنامه ادراکات محیط یادگیری PES-HS)) انجام شد. در این راستا پرسشنامه ادراکات محیط یادگیری بر روی 400 دانش آموز (204 دختر و 196 پسر) که با روش نمونه گیری طبقه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند، اجرا شد. به منظور تعیین روایی عاملی PES-HS از روش های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و به منظور بررسی پایایی PES-HS از روش همسانی درونی استفاده شد. یافته های حاصل از تحلیل مولفه های اصلی با استفاده از چرخش واریماکس نشان داد که PES-HS از پنج عامل مشغولیت، عضویت، اصالت، مالکیت و حمایت تشکیل شده است و شاخص های برازش تحلیل عاملی تاییدی بر پایه نرم افزار لیزرل وجود عوامل پنج گانه را تایید کرد. همچنین، نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که در این نمونه الگوی چند بعدی PES-HS، یک الگوی اندازه گیری قابل قبول است. ضریب آلفای کرونباخ پنج عامل PES-HS، بین 74/0 تا 89/0 بود. بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که PES-HS برای سنجش ادراکات محیط یادگیری دانش آموزان ایرانی، ابزاری معتبر است.
The current investigation was aimed toward standardization of learning environment perceptions survey (PES-HS). Method: Four-hundred students (204 female and 196 male) were selected through multi-stage stratified sampling method. Students completed the Farsi version of PES-HS. The exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis and internal consistency were used to compute the PES-HS factorial validity and reliability، respectively.The results of principle component analysis (PC) and voarimax rotation replicated the five-factor structure of the PES-HS. Based on item content، factors were named Engagement، Membership، Authenticity، Ownership and Support. Based on linear Structural Relations (LISREL) software، Goodness-of-fit indices of confirmatory factor analysis confirmed the 5 extracted factors. The multidimensional Scales of PES-HS were shown to be an acceptable measurement model in this sample.Cronbach''s alpha coefficients for the five factors of the PES-HS were learning environment perceptions for Iranian students.
ملخص الجهاز:
یافته های حاصل ازتحلیل مؤلفه های اصلی با استفاده از چرخش واریماکس نشان داد که PES-HS از پنج عامل مشغولیت ، عضویت ، اصالت ، مالکیت و حمایت تشکیل شده است و شاخص های برازش تحلیل عاملی تأییدی برپایه نرم افزارلیزرل وجود عوامل پنج گانه راتأیید کرد.
Kaiser-Meyer-Olkin Measure of Sampling Adequacy برای تعیین این مطلب که مقیاس ادراکات محیط یادگیری از چند عامل اشباع شده است ، سه شاخص عمده مورد توجه قرار گرفت : ١- ارزش ویژه ١، ٢- نسبت واریانس تبیین شده توسط هر عامل و٣- نمودار ارزش های ویژه که آزمون اسکری ٢ نامیده می شود؛ هر چند نیازی به این شاخص ها نیز نبود، زیرا این مقیاس توسط سوئینی و همکاران (۱۹۹۴) بر اساس نظریه ادراکات محیط یادگیری نیومن (۱۹۹۲) برای اندازه گیری ۵ عامل مشغولیت ،عضویت ،اصالت ، مالکیت وحمایت طراحی شده بودو در پژوهش حاضر میزان مطابقت ساختار۵ عاملی آن در جمعیت دانش آموزی به وسیله تحلیل عاملی اکتشافی وتأییدی مورد بررسی قرار گرفت .
یافته های پژوهش نشان دادندکه مقیاس ادراکات محیط یادگیری از نظر روایی وپایـایی ابزاری قابل قبول است .
با توجه به نتایج حاصل ازپایایی و روایی مقیاس ادراکات محیط یادگیری ، از این مقیـاس می توان به منظور سنجش سطح ادراکی دانش آموزان درزمینه های مشارکت و مشغولیت ، اصالت تکلیف ، عضویت ،حمایـت و ادراک مالکیـت در محـیط یـادگیری و کلاسـی ، در کنـاردیگـر تکنیک هاو ابزارهای اندازه گیری استفاده کرد.
نتایج پژوهش حاضر درتأیید روایی و پایایی فرم فارسی مقیاس ادراکات محیط یادگیری با محدودیت های خاص مقدماتی بودن این مشخصه ها همراه است .