خلاصة:
پژوهش حاضر به منظور تعیین رابطه حمایت خودمختاری ادراک شده، ساختار ادراک شده و جنسیت با خلاقیت دانش آموزان انجام شده است. در این راستا نمونه ای به حجم 500 نفر از میان دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم مقطع متوسطه شهر زاهدان با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد و فرم کلامی (الف و ب) آزمون تفکر خلاق تورنس (1992) و پرسشنامه معلم به عنوان بافت اجتماعی بلمونت و همکاران (1992) به روش گروهی توسط افراد گروه نمونه تکمیل شد. اعتبار و روایی پرسشنامه های مذکور با استفاده از روش های روایی همگرا، اجرای فرم موازی، محاسبه آلفای کرونباخ، بازآزمایی و تحلیل عامل تاییدی احراز گردید. یافته های حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیره حاکی از این بود که متغیرهای حمایت خودمختاری ادراک شده، ساختار ادراک شده و جنسیت رابطه مثبت و معناداری با خلاقیت دارند. همچنین نتایج حاصل بیانگر برتری دختران بر پسران در خلاقیت است.
The aim of this research is to study the relationship between Percieved Autonomy supportive ،Percieved Structure and Gender with creativity.A sample of 500 (girl & boy)third grade higher school students in Zahedan were selected،by Cluster multi – level sampling.The Torrance tests of creative thinking(TTCT،1992) (verbal form A & B) and Teacher as a social context questonnair (TASC)(Belmont & others،1991)were administrated on all subjects.The questionnairs validity and reliability were satisfied with methods:Convergent validity،Equivalence reliability،Cronbach`s Alpha، Test- retest،and Confirmatory factor analysis.The results of multiple regression shows positive and significant relationship between Percieved Autonomy supportive ،Percieved Structure and Gender with creativity.Also results shows girl’s creativity is higher from boy’s creativity.
ملخص الجهاز:
National Advisory Committee on Creative and Cultural Education هدف اصلی این پژوهش تعیین رابطه میان حمایت خودمختاری ادراک شده ، ساختار ادراک شده وجنسیت باخلاقیت است .
جدول ۱:میانگین وانحراف معیار نمره خلاقیت به تفکیک ابعاد وجنسیت (رجوع شود به تصویر صفحه) به منظور بررسی رابطه میان متغیرهای پیش بین (جنس ، حمایت خودمختاری ادراک شده ، ساختار ادراک شده ) بامتغیر ملاک (خلاقیت وابعاد آن )ازتحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد که نتایج حاصل درجدول های ۲تا۵ارائه شده است .
جدول ۲:تحلیل رگرسیون متغیرهای پیش بینی کننده خلاقیت (رجوع شود به تصویر صفحه) یافته های مندرج درجدول (۲)حاکی ازآن است که سه متغیر پیش بین ۳۳%واریانس نمره خلاقیت راپیش بینی می کنند وازنظر توان پیش بینی کنندگی ، حمایت خودمختاری ادراک شده در مرتبه اول قرار دارد.
جدول ۳:تحلیل رگرسیون متغیرهای پیش بینی کننده سیالی (رجوع شود به تصویر صفحه) یافته های مندرج درجدول (۳)حاکی ازآن است که سه متغیر پیش بین ۲۸%واریانس نمره سیالی راپیش بینی می کنند وازنظر توان پیش بینی کنندگی ، حمایت خودمختاری ادراک شده در مرتبه اول قرار دارد.
The effects of instructor’s autonomy support and student’s autonomous motivation on learning organic chemistry: A Self-determination theory perspective.
Motivation, personality and development within embedded social contexts: An overview of self – determination theory.
T. Higgins (Eds), Handbook of theories of social psychology: Vol. 1.
The Cambridge handbook of creativity (Eds), NewYork: Cambridge University press.
Autonomy, competence and relatedness in the classroom: Applying self – determination theory to educational practice.
Zimmerman (Eds),Motivation and self – regulated learning: Theory, research, and application (pp.