خلاصة:
هدف تحقیق حاضر، مقایسه اولویـت اهـداف اختصاصـی درس تربیـت بـدنی و ورزش در دوره هـای تحصـیلی ابتدایی ، راهنمایی و متوسطه بود. ٣٨٥ نفر متخصص و ٢٦١٠ نفر معلم تربیت بـدنی ، ٢٩٨٣ دانـش آمـوز و ٢٥٣٣ نفر از والدین دانش آموزان از شهرهای مرکزی ٢٥ استان کشور در این تحقیق به عنوان آزمودنی شرکت کردند. از پرسش نامه محقق ساخته ای با ضریب ثبات درونی ٠/٧١= r برای اولویت بندی پنج هدف اصلی درس تربیـت بدنی در ابعاد جسمانی ، مهارتی ، شناختی ، عاطفی و اجتماعی استفاده شد. متخصصان و معلمان به صورت انتخابی و والدین و دانش آموزان به صورت کاملا تصادفی جزء نمونه آماری قرار گرفتند. پرسـش نامـه تحقیـق از طریـق عوامل اجرایی در دفاتر تحقیق و پژوهش و سرگروه های آموزشی تربیـت بـدنی آمـوزش و پـرورش اسـتان هـای مختلف توزیع و جمع آوری شده است . ضمنا در مورد والدین و دانـش آمـوزان از روش مصـاحبه بـرای تکمیـل پرسش نامه استفاده شده است . داده های تحقیق با استفاده از آزمون رتبه ای کروسکال والیس در سـطح ٠/٠٥ ≥P تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد که از دیدگاه متخصصان ، معلمان و دانش آموزان بین میـانگین رتبـه کلیه اهداف اختصاصی در سه دوره تحصیلی تفاوت معنی داری وجود دارد ٠/٠٥ ≥P ، ولی از دیـد گـاه والـدین ، تفاوت معنی داری بین اهداف درس تربیت بدنی (به جز هدف عاطفی ) سه دوره تحصیلی وجـود نـدارد. مقایسـه این اهداف در دوره ابتدایی نشان داد که از دیدگاه متخصصان ، هدف عاطفی و اجتماعی ؛ از دیدگاه معلمـان رشـد مهارتی و آمادگی جسمانی ؛ و از دیدگاه دانش آموزان و والدین ، هدف شناختی و اجتماعی در اولویت بالایی قـرار دارد. از نظر معلمان و متخصصان هدف سلامتی و آمادگی جسمانی و سپس هدف عاطفی برای دانش آموزان دوره راهنمایی اولویت بالایی دارد، ولی دیدگاه دانش آموزان و والدین در این دوره مشابه دوره ابتدایی اسـت . در دوره دبیرستان نیز هدف سلامتی و رشد اجتماعی از دیدگاه معلمان و متخصصـان ؛ و از نظـر والـدین و دانـش آمـوزان هدف عاطفی و اجتماعی در اولویت بالایی قرار گرفته است ٠/٠٥ ≥P . در ایـن تحقیـق اولویـت پـایین اهـداف سلامتی و رشد مهارتی از دیدگاه والدین و دانش آموزان بسیار حساس و قابل بررسی است .
ملخص الجهاز:
به نظر می رسد تدوین اهداف تربیت بدنی و ورزش بر اساس اهداف تربیتی در حیطه روانـی ـ حرکتـی (هـارو، ١٣٦٥) با اهداف کلی آموزش و پرورش (پویان فرد، ١٣٦٨) و یا یافته های علمی ـ بهداشتی و روانی ـ اجتمـاعی در اکثر نظام های آموزشی و تربیتی جهان بسیار مشابه اسـت (٣٣و ١٣، ١٢)؛ البتـه تفـاوت هـایی نیـز در محتـوای 1 The National Association for sport & physical Education (NASPE).
انیس ١٢ (١٩٩٢) می گوید یکی از مشکلات مهم معلمان تربیت بدنی در مدارس ، شکاف بین اهداف ، مهـارت هـا و تمرینـاتی اسـت کـه آن هـا مـی 1 Sport Education 2 Niderman 3 Daivis 4 Blitzer 5 Waild 6 Spekman 7 Blair 8 Walling & Duda 9 Oslin 10 Osilvan &Kinchin 11 Mitchel & Stewart 12 Ennis خواهند به دانش آموزان یاد بدهند (٢٢).
ترودا و همکاران ٩ (١٩٩٨) با بررسی دیدگاه والدین ٣٣٣ دانش آمـوز پسـر دوره راهنمـایی و متوسطه نشان دادند که ارتقا آمادگی جسمانی ، رشد مهارتی ، رشد اجتماعی ، شناختی و عـاطفی بـه ترتیـب جـزء 1 Pellett et al, 2001 2 Siedentop and Tonnehill 3 Matanin & Connie 4 Paton, 2001 5 Pangrazi & Dauar 6 Rink et al 7 Guan et al 8 Soumi and et al 9 Trudeau et al, 1998 اولویت های مورد نظر برای فرزندان می باشد .