خلاصة:
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین سبک های رهبری تحولگرا و عمل گرای مدیران مدارس و نیازهای انگیزشی معلمان تربیت بدنی بر اساس نظریه X و Y مک گریگور بود. مطابق فرضیه نظریه Y، انسان موجودی مسئولیت پذیر است و علاقه به کار در ذات و فطرت اوست چنین فردی خود کنترل و خود انگیزش است ، در حالی که برطبق مفروضه X، انسان موجودی کارگریز و راحت طلب است و تنها راه واداشتن او به کار اجبار و کنترل مستقیم و ترساندن از تنبیه است . جامعه آماری این تحقیق تمامی معلمان تربیت بدنی استان آذربایجان غربی بود (٦٤٠=N)، ٢٤١ معلم به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. پس از تایید روایی صوری و محتوایی پرسش نامه های چندعاملی رهبری (MLQ) باس و آلیو (١٩٩٥) و نیازهای انگیزشی آلان چاپمن (٢٠٠٢) توسط متخصصان، پایایی آنها در یک مطالعه راهنما و به روش آلفای کرونباخ به ترتیب ٠٩٠٦=α و ٠٩٤٠=α محاسبه شد. نتایج رابطه مثبت و معنیداری بین سبک های رهبری تحـولگرا (٠٠٠١=sig و٠٥٣٨=r) و عمـل گرا (٠٠٠١=sig و٠٤٤٥=r) با مـفروضـه هـای نظـریه Y مک گریگور نشان داد (٠٠١>P). بین سبک رهبری بی خاصیت و مفروضه های نظریه Y رابطه منفی غیرمعنی دار مشاهده شد (٠٢١٦=sig و٠٠٨٠-=r). همچنین ، بین اولویت سبک های رهبری مدیران مدارس تفاوت معنی داری وجود داشت (٠٠١>P) و سبک رهبری تحول گرا (٠/٨٥٢±٢/٣٤٥) در اولویت اول و سبک های رهبری عمل گرا (٠/٧١٣±١/٩٢٨) و بیخاصیت (٠/٩٧٢±١/٢٥٢) در اولویت های بعدی بودند. از دیدگاه معلمان تربیت بدنی، وضعیت موجود در مدارس این استان با مفروضه های نظریه X هم خوانی داشت . نتیجه اینکه مدیران تحول گرا تمایل و اعتقاد بیشتری به مفروضه های نظریه Y دارند و این مدیران با داشتن نگرش Y به کارکنان خود، توانایی ایجاد انگیزش بیشتری خواهند داشت .
ملخص الجهاز:
عامریون، عامریون و شمسیپور (١٣٨٦) طی تحقیقی 1 - Gillbertson 2 - Shamir & House 3 - Chelludurai 4 - Elangovan 5 - Hetland & Sandal 6 - Gregory 7 - Kanungo 8 - Masi & Cook 9 - Jung دریافتند که سرپرستاران بخش های مختلف بیمارستان به مفروضه های هر دو تئوری X و Y نگرش مثبت دارند.
همچنین با عنایت به اینکه هر کشوری برای تعلیم و تربیت به معلمان باانگیزه و کارآمد نیاز دارد تا بتواند دانش آموزان را در قالب نظام 1 - Johnston 2 - Bennett 3 - Nimmons 4 - Korek, Felfe & Rothe تعلیم و تربیتی خود پرورش دهـد و برای آیندهای بهتر آماده سازد و در این میان نقش معلم ورزش و تربیت بدنی حیاتی است (٢٤)، میتوان گفت عدم استفاده مدیران مدارس از سبک رهبری مناسب و بیتوجهی به انگیزش معلمان تربیت بدنی میتواند منجر به عملکرد ضعیف آنان شود و در نتیجه ، دستیابی به اهداف پرورشی و تربیتی لحاظشده در سند راهبردی معاونت پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش تحقق نخواهد یافت (٢٥).
از این رو، این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که چه ارتباطی بین سبک های رهبری عمل گرا و تحولگرای مدیران مدارس، با نیازهای انگیزشی معلمان تربیت بدنی براساس تئوری x و y مک گریگور وجود دارد؟ روش شناسی تحقیق حاضر از نوع همبستگی است .
بر اساس نتایج این جدول، بین سبک های رهبری تحولگرا و عمل گرای مدیران مدارس و مفروضه های تئوری انگیزشی Y رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (٠٠١>P).