ملخص الجهاز:
"چه تأثیر ناخواستهای دارد؟آیا باعث ایجاد یک معرفت پاره پاره در ذهن دانشآموزان نمیشود؟آیا دین را جدا از زندگی نمایان نمیسازد؟ 3-تأثیرات ارزشی برنامه درسی متمرکز چیست؟اجرای برنامه درسی دینی به صورت متمرکز(یکسان برای تمام دانشآموزانی که دارای پایگاههای اقتصادی،اجتماعی و خانوادگی متنوع هستند)علاوه بر ضعف در اثر بخشی،چه پی آمدهای منفی احتمالی را به جا میگذارد؟(به بیان دیگر بار ارزشی ناخواسته عدم توجه به شرایط دانشآموزان چیست؟) 4-در نظام آموزش رسمی که به نظر بسیاری از صاحب نظران کارکرد اصلی آن،ایجاد نظام ارتقاء و اعطای مدارک تحصیلی است،آموزش رسمی مسایل معنوی و دینی چه تبعات ناخواستهای دارد؟ 5-در نظام آموزش متوسطه و دانشگاه که اصطلاح«پاس»( To pass )،باب شده است، بار ارزشی جملاتی نظیر«دینی را پاس کردم»چیست؟ 6-تأثیرات ارزشی تأسیس مدارس غیر انتفاعی در تحقق اهداف ارزشی تربیت دینی-اخلاقی نظام آموزشی ما چیست؟ 7-آیا استفاده از روشهای تدریس فعال،نظیر بحث گروهی و حل مسئله و بهادادن به الگوهای آموزشی«فرآیند محور»بجای الگوی«نتیجه محور»بار ارزشی ناخواستهای به همراه نخواهد داشت؟آیا دانشآموز«معارف دینی»را مانند«معارف علوم تجربی»در مظان تغییر و تحول و بازنگری و آزمون نخواهد داشت؟ 8-اثر واقعی تکرار آیات قرآن،به صورت همه روزه،در برنامه درسی قرآن پایه اول ابتدایی چیست؟ 9-بار ارزشی ناخواسته بازیهای رایانهای با واژگان قرآنی چیست؟ 10-تأثیر عملی تکرار و تأکید بر مطالب و مباحث خاصی در درس دینی چیست؟ 11-تأثیر ناخواسته حجیم بودن یک بحث یا یک درس،در کتاب درسی دینی کدام است؟ 12-شیوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در درس دینی چه پیام پنهانی دارد؟ 13-تأثیر ناخواسته استناد به مسایل علمی در بحث اثبات اعجاز قرآن کریم چیست؟ 14-آیا عدم هماهنگی مباحث کتب درسی دینی با شرایط و مقتضیات اجتماعی، علاوه بر کاستن از اثر بخشی تبعات ناخواستهای نی دارد؟ 15-تأثیرات پیش بینی نشده عدم گزینش برخی موضوعات مطرح در جامعه (برنامههای پوچ پنهان)،در محتوای کتابهای دینی چیست؟ منابع فارسی 1-ملکی،حسن(1376):برنامهریزی درسی(راهنمای عمل)،تهران،انتشارات مدرسه."