خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر مشاوره شغلی گروهی به روش یادگیری کرومبولتز بر انگیزش پیشرفت، انگیزش تحصیلی، نگرانی های آینده تحصیلی ـ شغلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال اول دبیرستان بود. پژوهش از نوع نیمه تجربی و جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان پسر و دختر سال اول دبیرستان های استان چهارمحال و بختیاری بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 60 نفر (30 دختر و 30 پسر) از بین آنان انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس گروه آزمایش طی 9 جلسه ی 90 دقیقه ای مشاوره شغلی گروهی به شیوه یادگیری کرومبولتز را دریافت کرد. دانش آموزان گروه های آزمایش و کنترل طی 3 مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری سه ماهه پرسشنامه های انگیزش پیشرفت، انگیزش تحصیلی و نگرانی های آینده تحصیلی ـ شغلی را تکمیل کردند. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان دادند، ارائه مشاوره شغلی به روش یادگیری کرومبولتز بر انگیزش پیشرفت، انگیزش تحصیلی و نگرانی های آینده تحصیلی - شغلی دانش آموزان موثر بوده است. در حالی که مشاوره شغلی بر روی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر معنادار نداشته است. همچنین نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان دادند که تاثیر ارائه مشاوره شغلی پس از گذشت 3 ماه از آخرین جلسه مشاوره بر روی انگیزش پیشرفت و نگرانی های آینده تحصیلی - شغلی پایدار بوده است.
ملخص الجهاز:
همچنین نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان دادند كه تاثير ارائه مشاوره شغلی پس از گذشت 3 ماه از آخرين جلسه مشاوره بر روی انگیزش پیشرفت و نگرانیهای آینده تحصیلی - شغلی پايدار بوده است .
لذا هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی مشاوره شغلی گروهی به روش یادگیری کرومبولتز بر انگيزش پيشرفت، انگيزش تحصيلي، نگرانيهاي آينده تحصیلی ـ شغلي و پيشرفت تحصيلي دانشآموزان بود.
با توجه به هدف و پیشینه پژوهش فرضیههای زیر مطرح شدند: 1- ارائه مشاوره شغلي گروهی به شیوه يادگيري کرومبولتز بر انگيزش پيشرفت، انگیزش تحصیلی، نگرانیهای آینده تحصیلی ـ شغلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان گروه آزمایش موثر است.
یافتههای توصیفی در جدول 2 میانگین، انحراف معیار و خطای معیار میانگین نمرههای انگیزش پیشرفت، انگیزش تحصیلی، نگرانیهای آینده شغلی - تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان گروههای آزمایش و کنترل در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری سه ماهه ارائه شده است.
بحث و نتیجهگیری نتايج حاصل از این پژوهش نشان داد که ارائه مشاوره شغلی گروهی به روش یادگیری کرومبولتز موجب افزایش میانگین نمرههای پسآزمون انگیزش پیشرفت، انگیزش تحصیلی و کاهش میانگین نمرههای نگرانیهای آینده تحصیلی ـ شغلی دانشآموزان گروه آزمایش شده است و این تفاوت بین میانیگن نمرههای گروههای آزمایش و کنترل معنادار بوده است.
بنابراین نتیجهگیری شد که ارائه مشاوره شغلی گروهی به روش یادگیری کرومبولتز بر روی انگیزش پیشرفت، انگیزش تحصیلی و نگرانیهای آینده تحصیلی ـ شغلی دانشآموزان موثر بوده است.
Abu Bakar, Tarmizi, Mahyuddin, Elias, Luan & Ayub 1.
Newcombe, Ambady, Eccles, Gomez, Klahr et al.
Counseling Psychology, 2th , John Wiley & Sons, Inc. Lim, J.