خلاصة:
این مطالعه رفتارهای مدد جویانه تحصیلی دانش آموزان ابتدایی و ارتباط آن با نگرش نسبت به محیط کلاس و نگرش نسبت به درس ریاضی در سه گروه از دانش آموزان قوی، متوسط و ضعیف، در درس ریاضی، را مورد بررسی قرار داد. نمونه مورد مطالعه مشتمل بر 184 دانش آموز دختر و پسر کلاس چهارم و پنجم ابتدایی شهر شیراز بود (99 نفرازکلاس چهارم و 85 نفر از کلاس پنجم). اطلاعات از طریق پرسشنامه «ال اس سی کیو» که دانش آموزان به آن پاسخ می دادند و آزمون محقق ساخته ریاضی، گردآوری شد. پایایی پرسشنامه از طریق بازآزمایی و آلفای کرونباخ محاسبه گردید. نتایج نشان داد در متغیر نگرش دانش آموزان نسبت به محیط کلاس، دانش آموزان کلاس چهارم از دانش آموزان کلاس پنجم و دانش آموزان قوی در درس ریاضی نسبت به دانش آموزان ضعیف نگرش مثبت تری داشتند و تعامل سطح کلاس و سطح پیشرفت در درس ریاضی نیز در این متغیر معنادار بود. در متغیر نگرش نسبت به رفتارهای مدد جویانه در کلاس دانش آموزان قوی از متوسط و دانش آموزان متوسط از ضعیف نگرش مثبت تری داشتند. در متغیر نگرش نسبت به درس ریاضی، نگرش دانش آموزان متوسط از دانش آموزان ضعیف مثبت تر بود، ضمن اینکه تعامل سطح کلاس و پیشرفت در درس ریاضی نیز معنادار به دست آمد. همچنین نگرش نسبت به محیط کلاس پیش بینی کننده معناداری برای نگرش نسبت به رفتارهای مدد جویانه بود.
ملخص الجهاز:
پژوهش حاضر نيز با توجه به مطالب ذكر شده در بالا، به بررسي رفتارهاي مددجويي تحصيلي دانشآموزان ابتدايي در كلاس رياضي پرداخته و با اين رويداشت در صدد پاسخگویی به سوالات زیر است: 1- آيا بين نگرش دانشآموزان قوي، متوسط و ضعيف (در درس رياضي) نسبت به رفتار مدد جویی، محیط کلاس و درس ریاضی، با توجه به پايهي تحصيلي (كلاس) تفاوت معناداري وجود دارد؟ 2- از بين متغیرهای کلاس، سطح پیشرفت در درس ریاضی، نگرش نسبت به درس ریاضی و نگرش نسبت به محیط کلاس کدامیک پیشبینی کننده معنادار برای نگرش نسبت به رفتار مدد جویانه هستند؟ 3- آیا بين نمره رياضي، نگرش نسبت به درس رياضي و نگرش نسبت به محیط کلاس دانشآموزانی که فکر میکنند سوال پرسیدن در کلاس، ویژه دانشآموزان ضعیف است و دانشآموزانی که عقیده دارند پرسیدن سوال، مختص افراد باهوش است تفاوت معناداري وجود دارد؟ 2.
جدول 3: ضرايب همبستگي بين ابعاد متغيرهاي پژوهش متغيرها 1 2 3 4 5 1- نگرش نسبت به رفتارهاي مددجويي - 2- كلاس 02/0 - 3- نمره رياضي 04/0 02/0 - 4- نگرش نسبت به محيط كلاس **30/0 **40/0 *20/0 - 5- نگرش نسبت به درس رياضي 02/0 *13/0 *16/0 *14/0 - 01/0>P** 05/0>P* ضرایب آورده شده در جدول 3، ارتباط بین متغیرها را نشان میدهد.
Mok, Kennedy, Moore, Shan, & Leung 16.
Relationship of academic help seeking to the use of learning strategies and other instrumental achievement behavior in college students.