خلاصة:
پژوهش حاضر به بررسی اثر بخشی آموزش حرکات درشت وظریف برکاهش علائم نارساخوانی دانش آموزان نارسا خوان مقطع ابتدایی پرداخته است. روش پژوهش نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. به منظور انجام این پژوهش30 نفر از دانش آموزان نارسا خوان که به مرکز ناتوانی های یادگیری شهرستان نقده مراجعه کرده بودند به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و در دوگروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند(هرگروه 15نفر).آزمون نارساخوانی وآزمون رشدحرکتی اوزرتسکی به عنوان پیش آزمون از هر دو گروه به عمل آمد. سپس بر روی گروه آزمایش، روش آموزش حرکات درشت وظریف به مدت 30 جلسه مداخله انجام گرفت. بلافاصله پس از اتمام آموزش، آزمون نارسا خوانی وآزمون رشد حرکتی اوزرتسکی به عنوان پس آزمون، از هر دو گروه به عمل آمد. پس از جمع آوری داده ها، فرضیه های پژوهش با استفاد ه از نرم افزار spss وآزمون های پارامتریک نظیر آزمون t برای گروه های همبسته مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که مداخله های ترمیمی به روش آموزش حرکات درشت وظریف علاوه بر کاهش علائم نارسا خوانی سبب افزایش مهارت های حرکتی دانش آموزان نارسا خوان نیز شده است.