خلاصة:
هدف پژوهش حاضر پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس حالت های فراشناختی، سودمندی ادراک شده و تاکیدات هدفی والدین در افراد دچار ناتوانی یادگیری در شهرستان خرم آباد بود . در یک مطالعه همبستگی از نوع 90 که در مدارس - پیش بینی، 81 نفر از دانش آموزان دچار اختلال یادگیری شهر خرم آباد که در سال تحصیلی 91 ناتوانی یادگیری این شهر مشغول به تحصیل بودند . بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسش نامه حالت روان شناختی، سودمندی ادراک شده و تاکیدات هدفی والدین را تکمیل کردند . داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره تحلیل گردید . نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین متغیرهای پیش بین با متغیر ملاک ارتباط معن اداری وجود دارد؛ نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که از بین متغیرهای پیش بین، متغیر آگاهی فراشناختی و برنامه ریزی از مولفه های باورهای فراشناختی و مولفه های تاکیدات هدفی والدین (بعد تسلطی و عملکردی ) به طور معناداری تغییرات مربوط به پیشرفت تحصیلی را تبیین می کنند . این یافته ها دارای پیامدهای کاربردی در طراحی مداخلات و آموزش های ترمیمی در اختلالات یادگیری است.
The aim of the present research was to determine the relationship of metacognitive states، perceived instrumentality and parental goal emphasis with academic achievement in learning disabilities students. The population of this study includes all learning disabilities students of Korramabad enrolled in the 2011-2012 academic year. The research sample consisted of 81 students who were selected through convenience sampling. To collect the data، metacognitive states questionnaire، perceived instrumentality and Parental goal emphases questionnaire were used. The results of Pearson’s correlation analysis showed that predictor variables (metacognitive states، perceived instrumentality and parental goal emphases) are positively associated with criterion variable (academic achievement) (p<0/001). Multiple regression analysis showed metacognitive awareness variable and planning from component of metacognitive beliefs، and components of parent's goal emphases (mastery and performance) to be predictors of academic achievement in learning disabilities students. These results have applied implications for intervention programming and remedial training for learning disorders