خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه توانایی ذهن در پایه های تحصیلی دانش آموزان پرخاشگر بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع علی- مقایسه ای و جامعه آماری مشتمل بر تمامی دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی بود که از میان آن ها 152 نفر به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون پیشرفته تئوری ذهن (هپی، 1994)، مقیاس گزینش همسالان (کریک و گروتپیتر، 1995) و زیر مقیاس واژه های هوشی وکسلر برای کودکان (1969) بود. داده های حاصل با استفاده از روش های آماری تحلیل واریانس و کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می دهداز لحاظ تئوری ذهن دانش آموزان پایه های مختلف با رفتارهای پرخاشگر ارتباطی، آشکار و جامعه پسند تفاوت وجود دارد. در دختران و پسران در تئوری ذهن تفاوت معنادار مشاهده نشدو تئوری ذهن دانش آموزان در پایه پنجم بالاتر است.
ملخص الجهاز:
اسناد افکار و احـساسات بـه دیگـران، قـابلیتی اسـت کـه بـه آن تئوری ذهن می گویند و پژوهش ها نشان دادهاند که استدلال در مورد امیال و عقاید از سنین پـیش دبـستانی شـروع مـی شود و برای وجود این توانایی انتزاعی توجیهات مختلفی وجود دارد.
در هر حال باتوجه بـه آنچـه پیرامـون تئـوری ذهـن و نقـش احتمـالی بـرای آن در شـکل گیـری رفتـار پرخاشگرانه در نظر گرفته شد، هدف از اجرای این پژوهش ، یافتن پاسخ برای این سؤالات می باشـد کـه آیـا تئـوری ذهن در دانش آموزان پرخاشگر ارتباطی ، آشکار و رفتار جامعه پسند تفاوت دارد؟آیا بین تئوری ذهن دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد و آیابین تئوری ذهن دانش آموزانپایه چهارم وپنجم ابتدایی تفاوت معناداری وجود دارد؟ 1.
جدول ٢: آزمون زوجی مقایسه دو به دوی میانگین های نمرات توانایی ذهن در سه گروه با کنترل متغیر توانایی زبانی (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در جدول(٢) مشاهده می گردد، بین توانایی ذهن دانش آموزان با رفتارهای جامعه پسند و پرخاشـگر آشکار تفاوت معنادار وجود دارد (٠٠٥>p).
), Inddividual differences in theory of mind,13-39, New York: Psychology press.
Alongitudinal study of the relation between language and theory of mind development, Developmental Psychology, 35:1311-1320.
theory of mind and peer rejection at school,Social Development, 9:271-283.
Individual differences in children,s developing theory of mind and implications for meta cognition,learning and individual differences, 8:281-304.
Theory of mind and peer acceptance in preschool children, British Journal of Developmental psychology, 20:545-564.