خلاصة:
هدف این پژوهش بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی ونرم یابی پرسشنامه تدریس خلاقانه (جان چاو هنگ و دیگران، 2003) بود. بدین منظور تعداد 401 نفر (115 نفر مرد، 239 نفر زن و 47 نفر جنسیت خود را مشخص نکرده بودند) از مدرسان آموزشگاههای شهر تهران پرسشنامه تدریس خلاقانه را که شامل 45 گویه است و با مقیاس 4 امتیازی (کاملا موافقم تا کاملا مخالفم) نمره گذاری می شود، تکمیل کردند. نتایج نشان داد، ضریب اعتبار پرسشنامه از طریق فرمول کلی آلفای کرونباخ ۰.۸۹۵ است. نتایج تحلیل مولفه های اصلی و چرخش واریماکس نشان داد که پرسشنامه از هشت عامل اشباع شده است که بر روی هم ۴۷.۷ درصد کل واریانس را تبیین می کند که شامل طرز تفکر، عامل محیطی، تعهد به تدریس، عامل خانواده، ویژگی های فردی، اعتقاد در مورد تدریس، تلاش فردی وانگیزه است. برای روایی همگرا، همبستگی بین مقیاس خلاقیت وپرسشنامه تدریس خلاقاته مورد بررسی قرار گرفت و ضریب همبستگی بین این دو پرسشنامه برابر ۰.۳۷۴ بدست آمد. در نهایت نرم مقوله ای نیز تهیه گردید.
ملخص الجهاز:
ویژگیهای روان سنجی پرسشنامه تدریس خلاقانه در معلمان * دکتر حیدر علی هومن ** دکتر حمید رضا وطن خواه *** عماد الدین احمدی سرتختی چکیده هدف این پژوهش بررسی عملی بودن،اعتبار، روایی ونرم یابی پرسشنامه تـدریس خلاقانـه (جـان چـاو هنـگ و دیگران،٢٠٠٣) بود.
ایـن قبیـل مسائل نشان می دهد که تدریس خلاقانه در سیستم آموزشی مدارس نادیده گرفته شده است سوح ٣(٢٠٠٠) در مطالعاتی که انجام داد به این نتیجه رسید که در طول سالیان گذشته ، تحقیقات آزمایـشی - تجربی برروی تفکر خلاق، از دانش آموزان به عنوان وسیله تحقیق استفاده می کردند در حالی کـه رفتـار هـای خلاقانه معلم در تدریس به ندرت مورد مطالعه قرار می گرفت و سوح این مسئله را مربوط به کمبـود سـاختار جامع یا دانش مورد نیاز در مورد رفتار های تدریس خلاقانه معلم ها دانسته است .
educational career exprience 79 مورد تدریس ١، تلاش فردی٢، انگیزه٣، دانش معلم ٤، و عامل محیطی ٥ هستند کـه در ادامـه بـا جزئیـات بـه آنهـا پرداخته شده است .
اجرای تحلیل عاملی مواد پرسشنامه تدریس خلاقانه برای تعیین مقدار عوامل اشـباع شـده از ایـن مقیـاس، سـه شاخص عمده را مورد توجه قرار داده است : 3 ١) ارزش ویژه؛ ٢) نسبت واریانس تبیین شده توسط هر عامـل ؛ ٣) نمـودار ارزش هـای ویـژه کـه اسـکری نامیده می شود.
برای بررسی روایی سازه و پاسخ به این سوال که « پرسشنامه تدریس خلاقانه از چند عامل اشباع شده اسـت ؟ » از روش تحلیل مولفه های اصلی (Pc) استفاده شده است .
A study on Outstanding Teachers in Science Competitions: Their creative Thinking Skills and the Related Factors (II).