خلاصة:
روند گسترش رشته های مرتبط با رسانه (broadcasting) کند بوده است . رشته های رسانه در مقطع کارشناسی در دهه 1930 در ده دانشگاه برتر و سایر موسسات آموزشی آغاز شد (استرلینگ 1994، ص 8). بر اساس بررسی اداره آموزش ایالت متحده امریکا، حدود 300 دانشگاه و کالج حداقل یک درس را در سال 1930 در زمینه رادیو ارائه کرده اند، که اساسا در گروه های آموزشی کلام و انگلیسی بوده است (هد و بارتین 1956).
اواخر دهه 1940 وقتی تلویزیون رسانه ای فراگیر شد، کالج ها و دانشگاه ها درس های مربوط به تلویزیون را به برنامه های آموزشی رشته رسانه افزودند (نیون 1961).
از آن زمان شمار دانشجویانی که مشغول تحصیل در رشته رسانه بوده اند، پیوسته افزایش یافته است . در حالی که در سال 1956 تعداد دوره های مربوط به رشته رسانه در سطح لیسانس و فوق دیپلم 86 مورد بود. سه دهه بعد این رقم به 265 افزایش یافت (استرلینگ ، ص 9-8). به همین ترتیب در حالی که در سال 1956 تعداد دانشجویان کارشناسی و کاردانی رشته های آموزشی 3149 نفر بود، این تعداد در سال 1985 به 34600 و در سال 1996 به 42055 نفر افزایش یافته بود (استرلینگ ، 1994، کوزیگی و بکر 1996). چنین رشدی تا اندازه ای می تواند به دلیل به رسمیت شناخته شدن رسانه و پخش رادیو و تلویزیونی به عنوان یک موضوع مناسب و پذیرفته شده برای برنامه های درسی دانشگاهی باشد (هد و مارتین 1956).
از آن جا که آموزش در زمینه رسانه مورد پذیرش قرار گرفته است ، سوالی که باقی می ماند این است که چطور آموزش دهندگان و موسسات آموزشی به این تقاضای رو به افزایش پاسخ می دهند. این مطالعه در پی آن است تا برنامه های آموزش رسانه ای را در کالج ها و دانشگاه های ایالت متحده مقایسه کند و بر مبنای یافته های آن توصیه هایی ارائه می دهد که یک برنامه درسی نمونه برای آموزش رسانه ای چگونه باید باشد.
ملخص الجهاز:
"این مطالعه در پی آن است تا برنامه های آموزش رســانه ای را در کالج هـا و دانشـگاه های ایـالت متحده مقایسه کند و بر مبنای یافته های آن توصیه هایی ارائه می دهد کــه یک برنامة درسی نمونه برای آموزش رسانه ای چگونه باید باشد.
اهمیت تأکید بر علوم انسانی به وسیله شورای اعتبار علمی آموزش رشته های روزنامه نگاری و ارتبــاط جمعی به رسمیت شناخته شده است و بــر ایـن اسـاس لازم اسـت کـه سـه چـهارم دروس دانشـجویان کارشناسی و کاردانی خــارج از موضـوع اصلـی تحصیـل باشـد.
اگــر چـه پژوهش هـایی وجـود دارد کـه بـر برنامه های مؤسسات آموزشی چهار ساله متمرکز شده است ، تحقیقـاتی کـه در زمینـه رویکـرد کالج هـای منطقه ای به آموزش رسانه می باشد، وجود ندارد.
در حــالی کـه ۶۹ درصـد دانشـکده های دو سـاله و ۶۴ درصد دانشکده های چهار سالة این پژوهش دروس مقدمات نظری رسانه و پخش ، درآمدی بــر ارتباطـات جمعی و درس پایه ای رسانه های جمعی و جامعه را در برنامة درسی خود گنجانده اند، حدود یک سوم ایــن دانشکده ها این دروس را ندارند که شاید به این علت باشد که دانشجویان نظریه ها را در کلاس های دیگر فرا می گیرند.
در رسانه ترکیبی از دروس عملـی و دانشکده های دو سالة این پژوهش ، تنــها در هفـت دانشـکده نظری را به کــار مـی گـیرند تـا گذرانـدن درسـی در زمینـة تـاریخ پخــش یــا رســانه های دانشجویان را بــرای اشـتغال و الکترونیکی لازم بود و در کالج های چهار سالة این نمونه تنها کار در این زمینه آماده کنند."