خلاصة:
در کشورهای پیشرفته، استفاده از رادیو و تلویزیون برای مقاصد آموزشی، سالهاست که به عنوان یک راهبرد آموزشی مورد توجه مسئولان آموزش و پرورش رسمی و بنگاههای رادیویی و تلویزیونی قرار گرفته است. این رسانهها که به دلیل برخورداری از حوزه نفوذ و پوشش وسیع و گسترده میتوانند بخشی از نقایص نظام آموزشی را برطرف سازند، هم به عنوان وسایل کمک آموزشی در کارآمدتر کردن و اثربخشی بیشتر آموزشهای مدارس نقش موثر دارند و هم به عنوان ابزارهای آموزش از دور امکان بهرهمندی همگان از آموزش را فراهم کرده و فرایند عدالت آموزشی را تسهیل میکنند.
بنگاه رادیو و تلویزیونی BBC یکی از مطرحترین و بارزترین بنگاههای رسانهای از دهههای گذشته با اهتمام جدی به کارکردهای آموزشی رسانه برنامههایی را برای استفاده دانشآموزان در مدارس و خانه تهیه و پخش میکند. BBC برای احراز کارکردهای خود و تهیه برنامههای با کیفیت بالا و متناسب با نیازهای دانشآموزان از همکاری اولیا و مربیان مدارس و مشاوره کارشناسان بهره میجوید. این مقاله نظام تهیه و پخش برنامههای آموزشی BBC را مورد بررسی قرار میدهد و از این رو میتواند مورد استفاده برنامهسازان و سیاستگذاران صدا و سیما، به خصوص شبکه آموزش سیما قرار گیرد.
ملخص الجهاز:
"البته کارشناسان اعتقاد دارند که تمــامی برنامـه های جدی و برنامه های سرگرمی با اهداف آموزشــی تهیـه می شـوند و آمـوزش یکـی از کارکردهـای اصلـی رسانه ها به شمار می رود، با وجود این ، این اصل را پذیرفته است که می تواند بــه طـور مسـتقیم در آموزش نسل جوان و مسن جامعه مشارکت کند و این امر از طریق برنامه هایی که مطابق علاقــه مندی ها و توانمندی های مخاطبان تولید می شوند تحقق می پذیرد.
هدایـت از زمان آغاز به کارBBC ، همواره این اصل رعایت شده است کــه راهنمـایی و حمـایت از خدمات پخش برنامه های آموزشی باید سرلوحه فعالیت های BBC باشد و تنها برنامه هایی برای مدارس تهیه و پخش شوند که شورای پخش برنامه های آموزشــی مـدارس بـرای آنها سیاستگذاری کرده و تهیه آنها را ازBBC درخواست کرده باشد.
در ، همــواره بـه این امر توجه می شود که منابع مربوط به زمان پخش و هزینه ها محدود هستند، بنابراین بخش های تولید برنامه سعی دارند تا هم پوشی برنامه های رادیو و تلویزیون توجیه اقتصادی داشته باشد و از هر رسانه تنها در جایی که تأثیر بیشتری دارد استفاده شود.
نتیجه گزارش آنها چنین بود : «پخش برنامه های آموزشی در مدرسه منبـع عمـده عقـاید و مواد درسی برای آموزش و یادگیری است و یادآور شدند برای استفاده از نظام پخش برنامه های آموزشــی در مدرسه معلمان باید کمی بیشتر از روش های تدریس معمول به فعالیت بپردازند در این بازرسی ، بیشتر مدارسی که بازدید شدند، بر این مشکل فائق آمده بودند و دلیل آن نیز افزایش کیفیت آموزش هایی بود که در آنجا ارائه می شد."