خلاصة:
هدف این تحقیق مقایسه فرسودگی شغلی بین آموزشیاران دارای منبع کنترل درونی و بیرونی است. تحقیق از نوع کاربردی و روش آن توصیفی است که با بکارگیری نرمافزار SPSS از روش آماری تحلیل واریانس چندگانه و آزمون مجذور خی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه آموزشیاران زن نهضت سوادآموزی شهر تهران میباشد که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای, ۲۰۵ نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری در پژوهش حاضرء دو مقیاس کنترل درونی و بیرونی اراتر" و مقیاس فرسودگی شغلی "مسلش" بود. یافتههای پژوهش نشان داد که بین منبع کنترل و مولفههای فرسودگی شغلی رابطه معنیداری وجود ندارد. در بررسی اثر تعاملی متغیرها هم نتایج نشان میدهد که هیچیک از متغیرهای جمعیتشناختی بر مولفههای فرسودگی تاثیر ندارد.
The aim of the present research was to compare job burn out in adult instructors with external and internal locus of control. The study was applied and descriptive and used SPSS to analyze data using multivariate analysis of variance and Chi Square tests. The target population was all female adult instructors employed in the Iranian government's literal movement program in the City of Tehran. Thus, using cluster random sampling, 205 participants were selected for this study. Two scales, namely, Ratter's Internal - External Locus of Control Questionnaire and Maslach's Burnout Inventory were used. Results showed that there was a significant difference between external and internal control subjects in emotional exhaustion. Participants showing external locus of control showed more emotional exhaustion that participants showing internal locus control. Furthermore, subjects showing external locus of control expressed significantly more depersonalization that their intemal locus of control counterparts. No significant difference was found between the two groups as far as personal non accomplishment was concerned. Interesting interaction effects were also observed: single external locus of control instructors showed significantly more emotional exhaustion than married internal locus of control subjects. Furthermore, married subjects who were educated at bachelor's level and were classified as having internal locus of control, expressed more effectiveness and accomplishment in their jobs than those with high school diplomas and associate degrees. The same pattern was noted for instructors who had more than five years of work experience as compared to other groups.
ملخص الجهاز:
"Quarterly Journal of Career & ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﺸﺎوره ﺷﻐﻠﻲ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ Organizational Counseling 69-84 ،1390 دوره ﺳﻮم / ﺷﻤﺎره 8 / ﭘﺎﻳﻴﺰ Vol, 3/ No, 8/ Fall 2011, 69-84 ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣﻨﺒﻊ ﻛﻨﺘﺮل در ﻓﺮﺳﻮدﮔﻲ ﺷﻐﻠﻲ آﻣﻮزﺷﻴﺎران زن ﻧﻬﻀﺖ ﺳﻮادآﻣﻮزی ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان Effect of Locus Control on Burnout in Instructors of Iranian Governments Literal Movement M.
ﻋﺎﻣﻞ دﻳﮕﺮ اﺳﺘﺮس و ﻓﺮﺳﻮدﮔﻲ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺪرﻓﺘﺎری داﻧﺶآﻣﻮزان در ﻛﻼس ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻧﺎﺷﻲ از ﻋﺪم ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﻮﺛﺮ ﻛﻼس درس و داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﻮده و ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺗﺪرﻳﺲ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺗﻨﺰل ﭘﻴﺪا ﻛﻨﺪ، ﻫﻢﭼﻨﻴﻦ ﻛﻨﺶﻫﺎی ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ در ﻣﺤﻴﻂ ﻛﺎر و ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺐ ﻣﻮﺟﻮد در ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﺸﺎوره ﺷﻐﻠﻲ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ/دوره ﺳﻮم/ﺷﻤﺎره 8/ﭘﺎﻳﻴﺰ 0931 07 ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣﻨﺒﻊ ﻛﻨﺘﺮل در ﻓﺮﺳﻮدﮔﻲ ﺷﻐﻠﻲ آﻣﻮزﺷﻴﺎران زن ﻧﻬﻀﺖ ﺳﻮادآﻣﻮزی ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺳﺎزﻣﺎن و ﻣﻘﺮرات ﺣﺎﻛﻢ در آن ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ در ﻣﻌﻠﻤﺎن اﻳﺠﺎد اﺳﺘﺮس ﻛﻨﺪ.
ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﺸﺎوره ﺷﻐﻠﻲ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ/دوره ﺳﻮم/ﺷﻤﺎره 8/ﭘﺎﻳﻴﺰ 0931 87 ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣﻨﺒﻊ ﻛﻨﺘﺮل در ﻓﺮﺳﻮدﮔﻲ ﺷﻐﻠﻲ آﻣﻮزﺷﻴﺎران زن ﻧﻬﻀﺖ ﺳﻮادآﻣﻮزی ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﻓﺮﺿﻴﻪ 3: ﺑﻴﻦ ﻋﺪم ﻛﻔﺎﻳﺖ ﺷﺨﺼﻲ )ﻓﺮاواﻧـﻲ( ﺑـﺎ ﻣﻨﺒـﻊ ﻛﻨﺘـﺮل )دروﻧـﻲ و ﺑﻴﺮوﻧـﻲ( اﻓـﺮاد راﺑﻄـﻪ ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد."