خلاصة:
زمینه: تعلل ورزی آموزشی یکی از شایع ترین مشکلات در سطوح مختلف تحصیلی است. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه تعلل ورزی آموزشی در بین دانش آموزان ناشنوا ، نابینا و معلولین جسمی – حرکتی است. روش: بررسی حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی- مقایسه ای است. این مطالعه در سال تحصیلی 92 -91 در شهر اصفهان و بر روی دانش آموزان ناشنوا ، نابینا و معلول جسمی – حرکتی سنین 15 – 10 سال انجام گرفت. تعداد 90 دانش آموز (30 نفر ناشنوا، 30 نفر نابینا، 30 نفر معلول جسمی- حرکتی) به روش نمونه گیری تصادفی از نوع خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. جهت سنجش میزان تعلل ورزی این دانش آموزان از مقیاس تعلل ورزی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA)استفاده گردید. یافته ها: در خرده مقیاس های تعلل ورزی در امتحانات و تعلل ورزی در تکالیف بین سه گروه، تفاوت معنادار بود و معلولان جسمی – حرکتی تعلل ورزی بالاتری را نشان دادند(05/0 > p ). در خرده مقیاس تعلل ورزی در تهیه گزارش پژوهش تفاوت معنادار بین گروه ها مشاهده نشد(05/0 < p). علاوه بر این تفاوتی در تعلل ورزی دو جنس یافت نشد(05/0 < p). نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر ضرورت توجه به تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان با نیازهای خاص به ویژه معلولین جسمی حرکتی به عنوان یکی از ابعاد مهم تاثیر گذار در عملکرد تحصیلی آن ها بیش از پیش مطرح می گردد.
ملخص الجهاز:
"بررسی و مقایسه تعلل ورزی تحصیلی در دانشآموزان معلول جسمی – حرکتی، ناشنوا و نابینا با توجه به نقش جنسیت نرگس محمدی قلعه تکی / دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص / دانشگاه اصفهان امیر قمرانی / استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص / دانشگاه اصفهان محمد علی برمک / کارشناسی ارشد مشاور مدرسه / دانشگاه علامه طباطبائی چکیده: واژههای کلیدی: مقدمه معلولیت واقعیتی است انکار ناپذیر و به عنوان یک پدیده اجتماعی از ادوار گذشته تاکنون در جوامع وجود داشته است.
به طور کلی این رفتار در بین دانشآموزانیکه از دبیرستان فارغالتحصیل شده و وارد دانشگاه شدهاند، رایجتر است - Procrastination - Pedro - Schouwenburg - Ferrari - Mccown - Jonson - Wohl - Pychyl - Bennett - Tukker-Ladd - Strunk (کاچگال 1 و همکاران، 2001؛ لیی 2 و همکاران، 2006).
همچنین با توجه به این که اقدامات لازم - Kachgal - Lee - Academic procrastination - Dicisional procrastination - Neuvotic procrastination - Compulsive procrastination - Pala - Hussain& Sultan - Klassen - Essau - Chu& Choi - Hoover - Scher& nelson - Goode - Alexander& Onwuegbuzie - Howel& watson - Pfister - Senecal - Kagan - Steel جهت بهبود وضعیت اشخاص دارای نیازهای خاص مستلزم کسب آگاهی لازم از ابعاد مختلف زندگی و عملکرد آنهاست، در این راستا انجام پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه میزان تعللورزی دانشآموزان ناشنوا، نابینا و معلولان جسمی- حرکتی با در نظر گرفتن نقش جنسیت ضرورت مییابد."