خلاصة:
امروزه رسانهها به عنوان مرکز عصبی جامعه محسوب میشوند و مهمترین و موثرترین ابزار انتقال اطلاعات و آگاهیها در تحقق فرآیند ارتباطات میباشند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر رسانههای جمعی بر تامین منابع مالی در ورزش بود. روش پژوهش این تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی میباشد که از نظر ماهیت و اهداف از نوع کاربردی میباشد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت تعیین روائی محتوای این پرسشنامه از چندین تن از اساتید رشته تربیت بدنی نظر خواهی شد که پس از اعمال نظرات آنها، پرسشنامه مورد تایید آنها قرار گرفت و به منظور اندازهگیری قابلیت پایایی، از روش آلفای کرونباخ در بخش کوچکی از جامعه آماری (18 نفر) 90/0 محاسبه گردید. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل حامیان ورزشی بخش خصوصی، حامیان مالی در بخش دولتی، هیئتهای ورزشی استان مرکزی، کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان مرکزی و اعضای هیئت علمی دانشگاههای استان مرکزی بودند در این پژوهش نمونه برابر جامعه قرار گرفت که از مجموع 80 نفر نمونه پژوهش 71 پرسشنامه به صورت صحیح و کامل دریافت و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. که در بخش آمار استنباطی از آزمونهای فریدمن برای رتبه بندی کردن موارد استفاده شد. در نهایت نتایج این پژوهش نشان داد که در کشور ما نقش رسانههای جمعی در تامین منابع مالی، شیوه بازاریابی و رشد صنعت ورزش در رتبههای میانی قرار دارد، که لزوم تجدید نظر در شیوههای بازاریابی و تامین منابع مالی توسط رسانههای گروهی و اصلاحات قانون حق پخش تلویزیونی ضروری به نظر میرسد.
Today، media are considered as the nerve center of the society، so they are the main and the most effective tools to transforming the information in communication possess. Means of transmitting information and knowledge in the communication process are realized. The aim of this study was to investigate the effect of mass media on the financing of the exercise. The method used in this study was descriptive- analytic with an applied nature and purpose. Collection method in this study was library studies and data collected by questionnaire. Several physical education professors were employed to determine the validity of the questionnaire survey .After their comments، the questionnaires were approved. To measure the reliability، the Cronbach's alpha in a small part of the Statistical Society (18n) was used and it was 0.90. The study population consisted of athletic supporters، private sector، public sector sponsors، board sports in Central Province، administration staff، Youth and Sports of the Markazi Province and faculty members of Markazi University، respectively.Sample of 80 patients، 71 completed the questionnaire correctly and were received and analyzed. For statistical analysis، data were analyzed using descriptive and inferential statistics. Inferential statistics، Friedman test was used to rank the items. The results showed that mass media in our country played a slight role in supporting financial resources، marketing and development of sports industry، as mass media has been resided in the middle rank. Therefore، it necessary to consider mass media in order to revise financial resource support and marketing of mass media and the laws of television rights.
ملخص الجهاز:
بررسی تأثیر رسانه¬های جمعی بر تأمین منابع مالی در ورزش مرتضی رضایی صوفی* ، عباس شعبانی (تاریخ دریافت: 16/09/1392 ـ تاریخ تصویب: 26/12/1392) چکیده امروزه رسانه¬ها به عنوان مرکز عصبی جامعه محسوب می¬شوند و مهمترین و موثرترین ابزار انتقال اطلاعات و آگاهی¬ها در تحقق فرآیند ارتباطات می¬باشند.
در نهایت نتایج این پژوهش نشان داد که در کشور ما نقش رسانه¬های جمعی در تامین منابع مالی، شیوه بازاریابی و رشد صنعت ورزش در رتبه¬های میانی قرار دارد، که لزوم تجدید نظر در شیوه¬های بازاریابی و تامین منابع مالی توسط رسانه¬های گروهی و اصلاحات قانون حق پخش تلویزیونی ضروری به نظر می¬رسد.
نتایج همچنین نشان داد که تاثیر رسانه¬های جمعی با میانگین 28/7 در رتبه ششم تاثیرگذاری بر صنعت ورزش در میان سیزده متغیر شناخته شده را دارد.
نتایج این پژوهش تاثیر رسانه¬ها بر بازاریابی ورزشی با میانگین 96/4 در رتبه پنجم در میان نه متغیر بررسی شده قرار داد و از طرفی عوامل مشارکت سرمایه گذاران و حامیان مالی که در رتبه اول و دوم رایج¬ترین روش¬های بازاریابی قرار دارند حضورشان تا حدود زیادی می¬تواند به علت تاثیر رسانه¬ها و مطرح شدن آنها باشد.
به طور کلی می¬تواند عنوان کرد با توجه به اینکه مطالعات نشان داده در کشورهای پیشرفته در ورزش مثل کشورهای ایرلند شمالی، استرالیا و کانادا نقش رسانه¬ها در تامین منابع مالی در رتبه¬های بالای قرار داشته (طرح جامع ورزش کشور) و از طرفی نتایج این پژوهش نشان می¬دهد در کشور ما نقش رسانه در تامین منابع مالی در رتبه¬¬های میانی قرار دارد، لزوم تجدیدنظر در شیوه-های بازاریابی توسط رسانه¬های گروهی و حق پخش تلویزیونی ضروری به نظر می¬رسد.