خلاصة:
پژوهش حاضر به روش توصیفی– پیمایشی و با هدف ارزیابی سطح مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی و ارائه راهکار جهت ارتقای آنها، در صدد آن انجام شد. متغیرهای مورد نظر عبارتند از: تعهد، مشتری گرایی، آموزش، واقع گرایی، مشارکت و همکاری و بهبود مستمر. جامعه آماری همه 94 مدیر شاغل در کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی بوده و ابزار جمع آوری تحقیق در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته می باشد که توسط مدیران کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی تکمیل شده است و شامل 6 مولفه با 42 گویه است، پس از اطمینان از روایی و اعتبار آنها پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ برای وضعیت موجود بالاتر از 75/0 حاصل گردید. این داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی چون فراوانی، آزمون t تک نمونه ای و MANOVA توسط نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و مشخص شد که با توجه به نتایج آزمون تی تک نمونه ای، تفاوت معناداری بین وضعیت موجود(میانگین نمونه) و مطلوب(میانگین نظری) با احتمال 99 درصد وجود دارد. بنابراین می توان گفت وضعیت موجود بالاتر از وضعیت استاندارد مطلوب میانگین نظری) بوده و این فاصله از لحاظ آماری نیز معنادار است. نتایج بیانگر آن است که وضعیت کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی در خصوص مدیریت کیفیت جامع در حالت کلی در حد نسبتا بالاتری از میانگین و در حد مطلوب قرار دارد. و این یافته پژوهشی نشان می دهد انتظارات مراجعان در کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی به نحوخوبی برآورده می شود.
The present Study is descriptive survey and evaluates the level of TQM in public libraries in Eastern Azrbaijan and evaluates presents a procedure to promote it. Variables considered are: commitment، customer integration، training، realism، participation and cooperation and continuous improvement. The statisiticale population، was all 94 directors working in public libraries، East Azarbaijan and the tools for gathering data was researcher made questionnaire.The managers of public libraries in East Azarbaijan completed which includes six components with 42 questions.The reliability، using cronbach alpha was 0.75 . The descriptive and inferentiale statistics were used to analyze the data. According to the results of t-test، there is significant difference between the status qua(sample average) and optimal(theoretical mean).The results indicate that the situation of public libraries in East Azarbaijan Province، based on totale quality management، in general، is relatively higher than average level and is considered desirable. This findings shows that clients’expectations in the public library in East Azarbaijan province are met very well.
ملخص الجهاز:
"سوال2- آیا بین دیدگاههای مدیران زن و مرد در کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی در خصوص مدیریت کیفیت جامع و مؤلفه های آن تفاوت معنا داری وجود دارد؟ برای آزمون مقایسه تفاوت میانگین های نمرات زنان و مردان در متغیرهای وابسته ابعاد مدیریت کیفیت جامع (تعهد، مشتری گرایی، آموزش، مشارکت و همکاری، بهبود مستمر، واقع گرایی، کیفیت مدیریت جامع در حالت کلی) از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد.
illai’s Trace ilks’ Lambda otelling’s Trace oy’s Largest Root سؤال3- آیا بین دیدگاههای مولفه های با مدرک تحصیلی مرتبط (کتابداری) و غیرمرتبط در کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی در خصوص مدیریت کیفیت جامع ومؤلفه های آن تفاوت معناداری وجود دارد؟ برای آزمون مقایسه تفاوت میانگین های نمرات مدیران با مدرک تحصیلی کتابداری و سایر مدارک تحصیلی در متغیرهای وابسته ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر( تعهد، مشتری گرایی، آموزش ، مشارکت و همکاری، بهبود مستمر، واقع گرایی، کیفیت مدیریت فراگیردر حالت کلی) از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد.
- حمایت و پشتیبانی مسئولین اداره کل از اجرای مدیریت کیفیت فراگیر - رعایت عدالت در برخورد با کارکنان و ارتباط مدیریت با کارکنان وارباب رجوع - اهمیت دادن به نظرات و پیشنهادهای کارکنان - برگزاری همایش ها، سمینارها و کارگاههای آموزشی مرتبط با نیاز های کارکنان - ایجاد روحیه ﭘﮋوهش و ایجاد فرصت های مناسب جهت تقویت خلاقیت و ابتکار بین کارکنان - توسعه فضای داخلی کتابخانه ها و اختصاص فضایی مناسب جهت تشکیلگروه های علمی برای مطالعه و بررسی کتاب - تشویق و فراهم سازی ادامه تحصیل کارکنان و حمایت مالی از آنها - آموزش مداوم و ضمن خدمت، جهت بروز رسانی معلومات کتابداران منابع آخشیک، سمیه سادات، (1386)، بررسی مقایسهای سنجش عملکرد مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران اهواز و علوم پزشکی با استفاده از الگوی تعالی سازمانی (EFQM)."