خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی «رابطه هوش هیجانی با سبک های حل مساله و سلامت عمومی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 12» است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 12 که در نیم سال اول سال تحصیلی 89-1388 مشغول به تحصیل بوده اند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای ساده است، که از بین واحدهای منطقه 12 دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای رودهن، دماوند، کرج، پرند و قزوین براساس جدول مورگان 384 نفر انتخاب شده است. ابزار پژوهش شامل 3 پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی، سبک های حل مساله و سلامت عمومی می باشد،که به ترتیب ضریب آلفای کرنباخ آنها 84/.، 89/. و 92 % محاسبه شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که با توجه به مقدار ضریب همبستگی پیرسون بین هوش هیجانی و سبک های حل مساله رابطه خطی وجود دارد. اما بین هوش هیجانی و سلامت عمومی رابطه وجود ندارد. هوش هیجانی و سبک های حل مساله بر سلامت عمومی تاثیرگذار نیست.
The aim of the present study is to investigat the relationship between the emotional intelligence with problem solving styles and students general health in 12 th district of Islamic Azad University. The stiatintical population included all the students in 12th district Islamic Azad University which were studying in mid term of first education year 1388-1389.t he method was simple stratified random sampling. Using Morgan table، 384 people were selected among the 12th district Islamic Azad University branches (Roodehen، Parand، Ghazvin، Karaj). The data were collected through three standard question naires namely: emotional intellgence، general health، and solving problem، the reliability of the questionnaires using Cronbach Alfa were 0.92، 0.89 and 0.84 respectively. The results showed that in regard to persons correlation coefficient between emotional intelligence and probleom solvingther is a linear relation. But these is no relation between emotional inteligence and emotional hntelligence and problem solving don’t have any effect on general health.
ملخص الجهاز:
"گلمن معتقد است، هوش هیجانی بالا تبیین میکند که چرا افرادی با ضریب - Emotional intelligence - Mayer - Salovey - Gardner - Goleman هوشی (IQ) متوسط موفقتر از کسانی هستند که نمرههای IQ بسیار بالاتری دارند.
جدول2: تحلیل واریانس مدل رگرسیونی مدل مجموع مربعات درجه آزادی میانگین مجموع مربعات آماره فیشر سطح معنیداری منبع تغییرات رگرسیونی 729/73036 1 729/73036 272/1040 000/0 منبع تغییرات خطا (باقیماندهها) 927/26819 382 209/70 جمع کل 656/99856 383 با توجه به مقدار آماره F جدول تحلیل واریانس 272/1040 = F با درجه آزادی (382 و 1) با سطح معنیداری 000/0 و مقایسه این سطح معنیداری با 05/0 = ( مشاهده میشود هوش هیجانی بر سبکهای حل مسئله تأثیر گذار است.
جدول 8: تحلیل واریانس مدل رگرسیونی مدل مجموع مربعات درجه آزادی میانگین مجموع مربعات آماره فیشر سطح معنیداری منبع تغییرات رگرسیونی 336/342 2 168/171 248/1 288/0 منبع تغییرات خطا (باقیماندهها) 849/52241 381 118/137 جمع کل 185/52584 383 با توجه به مقدار آماره F جدول تحلیل واریانس 248/1 = F با درجه آزادی(381 و 2) با سطح معنیداری 288/0 و مقایسه این سطح معنیداری با 05/0 = ( مشاهده میشود هوش هیجانی و سبکهای حل مسئله بر سلامت عمومی تأثیر گذار نیست.
بحث و نتیجه گیری توانایی پیشبینی موفقیتهای زندگی و نیز نقش اساسی هوش هیجانی در بیشتر اختلالهای روانی همچنین دو نوع مفهومسازی صنعتی و توانشی از هوش هیجانی بر گستره پژوهشهای مربوط به هوش هیجانی افزوده است، لذا این پژوهش با توجه به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 12 به دنبال شناسایی رابطه هوش هیجانی و سبکهای حل مسئله با سلامت عمومی دانشجویان است."