خلاصة:
تشخیص و سنجش عوامل عاطفی موثر بر پیشرفت تحصیلی از حوزههای فعال و با اهمیت در روانشناسی تربیتی است. در این مطالعه هنجاریابی، روایی و پایایی پرسشنامه تجدید نظر شده سنجش نگرش نسبت به مدرسه را مورد بررسی قرار داده شده است. این پرسشنامه شامل 35 سوال است که پنج عامل عاطفی موثر بر پیشرفت تحصیلی (ادراک خود تحصیلی، نگرش نسبت به معلمان و کلاسها، نگرش نسبت به مدرسه، ارزشگذاری هدف های مدرسه و انگیزش/خود نظم دهی) را اندازه میگیرد. آزمودنیهای پژوهش 317 نفر از دانشآموزان دبیرستانی بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای بررسی روایی پرسشنامه SAAS-R از روش تحلیل عاملی تاییدی به روش تجزیه به مولفه های اصلی و از روش آلفای کرانباخ برای بررسی میزان پایایی استفاده شد. همچنین بر اساس عملکرد آزمودنیها جدولهای هنجاری برای هر کدام از این آزمونهای فرعی تهیه شد. یافته های بخش تحلیل عاملی نشان داد که با حذف سه سوال از کل پرسشنامه و تحلیل عاملی بقیه سوالات و چرخش نتایج با روش واریماکس پنج مولفه آشکار میشود که تعداد این مولفههای به دست آمده و نیز سوالاتی که با این مولفهها بار عاملی بالایی داشتند تا حد زیادی با یافتههای مولفین پرسشنامه و یافتههای یک پژوهش داخلی دیگر همخوان است. همچنین مشخص شد که هم کل پرسشنامه و هم تمام آزمون های فرعی از ضریب پایایی بالایی برخوردار هستند.
The aim of this study was to investigate the psychometric characteristics and normalization of learning organization dimensions scale. Out of the research population، 730 people (including 570 students and 160 faculty members). From Governmental universities in Isfahan was chosen as the sample size. The sampling method was random multistage cluster. The questionnaire was made of learning organization، knowledge management and demographic scale. The results of factor analysis showed that more than 49.37% variance learning organization score was expressed by the scale. Based on the correlation among questions and factors، and after nine times varimax rotation three factors were extracted and named. Further more، learning organization concurrent validity and correlation between the scale and its subscales and among the subscales themselves، were from 0.56 to 0.85، three reliabilities (test retest 0.90، internal uniformity 0.96) were reported. According to the above results، it was concluded that LOD scale have a good psychometric characteristics for Iranian university population، and it can be used as a valid measure in higher education research.
ملخص الجهاز:
"فرم اولیه پرسشنامه سنجش نگرش نسبت به مدرسه 7 (SAAS) شامل 45 سوال بود که چهار عامل ادراک خود تحصیلی 8 ، نگرش نسبت به مدرسه 9 ، نگرش همسالان نسبت به loom - - Schunk - McCoach & Siegle - McCall - Colangelo - Ford - The School Attitude Assessment Survey - Academic self – perception - Attitude toward school مدرسه 1 و انگیزش/ خودنظم دهی 2 را اندازهگیری میکرد.
جدول 4: سؤالات مرتبط با پنج مؤلفه پرسشنامه SAAS-R و ضرایب آلفای کرانباخ آزمونهای فرعی مؤلفه ویژگی مورد سنجش تعداد سؤال شماره سؤالها ضریبآلفای کرانباخ اول نگرش نسبت به معلم و کلاس 7 1، 7، 11، 12، 13، 25، 28 93/0 دوم انگیزش/ خود نظم دهی 9 6، 8، 18، 20، 24، 26، 27، 29، 30 89/0 سوم نگرش نسبت به مدرسه 5 4، 5، 9، 15، 35 92/0 چهارم ادراک خود تحصیلی 6 2، 3، 16، 31، 33، 34 81/0 پنجم ارزش گذاری هدفها 5 17، 19، 22، 23، 32 73/0 دادههای هنجاری برای نمرهگذاری پرسشنامه نمرات 1 تا 5 به ترتیب به انتخابهای خیلی مخالفم تا بسیار موافقم تعلق گرفت.
آنها با استفاده از آزمون t و شاخص حجم اثر 3 نشان دادند که تفاوت بین دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی بالا و پایین در چهار عامل نگرش نسبت به معلمان و کلاسها، نگرش نسبت به مدرسه، ارزشگذاری هدفها و انگیزش/ خود نظمدهی از نظر آماری معنیدار است.
Intellectual ability, learning style, personality, achievement motivation and academic success of psychology students in higher education."