خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی مقایسهای عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان شرکتکننده در برنامه معلم پژوهنده با سایر معلمان در سه دوره ی تحصیلی استان اردبیل انجام گرفته است. روش تحقیق از نوع علی- مقایسهای میباشد. جامعهآماری این پژوهش شامل ،67 نفر معلمان شرکت کننده در برنامه معلم پژوهنده، 11700 نفر سایر معلمان و 1287 مدیر در سه دوره ی تحصیلی استان اردبیل میباشند. روش نمونهگیری در معلمان پژوهنده به صورت هدفمند، سایر معلمان و مدیران به طور تصادفی ساده انتخاب شدهاند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس لیکرت، که توسط مدیران پاسخ دادهشد، استفاده گردید. در خصوص روایی پرسشنامهها از نظرات متخصصین و تحلیل عاملی استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 96/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی ( آزمونهایt مستقل و f) استفاده شد. نتایج نشان داد که: 1- بین عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان شرکت کننده در برنامه معلم پژوهنده با سایر معلمان تفاوت معناداری وجود دارد. 2- بین عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان شرکت کننده در برنامه بر اساس مدرک تحصیلی، جنسیت، سابقه خدمت و دوره تدریس آنها تفاوت معناداری وجود ندارد.
Th main objective of the study was to examine the instructional and educational performance of teachers participating in scholar teachers program with other teachers in three scholastic courses in Ardabil. The research method was causal-comparative. The statistical population was 67 teacher who participated in scholar teachers program، other teachers (11700)، and managers (1287) people. The sampling method for scholar teachers was target-oriented، but other groups were sampled by simple random method. The research instrument was a researcher-made questionnaire using likert scale. To determine the validity of the questionnaire، factor analysis and expert views were used. Using cronbach’s alpha the reliability was estimated 0.96. Descriptive and inferential statistics (T-test and F) were used to analyse the data. The results showed that there was a significant difference between the scholar teachers instructional and educational performance with other teachers. There was not significant difference between the instructional and educational performance of the teachers participating in the program concerning the sex، record of service، academic degree، and teaching experiences.
ملخص الجهاز:
"eacher as researcher - eason - ewy - ewin - emmis - bbut - lliot - opkins - ery - arsons - کمیز (1983)، بیان میدارد اقدام پژوهی یک شکل پژوهش خودنگرانه در محیط اجتماعی مانند آموزش و پرورش است بدین ترتیب عملکرد اجتماعی یا آموزشی و پرورشی آنها، فهم عملکردشان، موقعیتی که عملکرد در آن انجام میشود به طور عقلانی بهبود یابد (هاپکینز، 1949).
به منظور ارتقای مهارتهای پژوهشی در میان معلمان و به تبع آن در میان دانشآموزان و تشویق معلمان و کارگزاران آموزشی به انجام پژوهش حین عمل برای شناسایی مشکلات فرایند یادهی ـ یادگیری و بهبود کیفیت این فرایند، برنامهای تحت عنوان "معلم پژوهنده" توسط پژوهشکده تعلیم و تربیت طراحی و از سال 1375 در سراسر کشور اجرا میشود ( چایچی، ساکی، گویا، مرتاضی مهربانی، 1385).
از جمله: چایچی، ساکی، گویا، مرتاضی مهربانی (1385)، در پژوهشی به بررسی «ارزیابی میزان تحقق اهداف برنامه معلم پژوهنده» پرداخته است، نتایج پژوهش نشان میدهد که: در زمینه عمل (تجربه تدریس) بین معلم پژوهنده و غیرپژوهنده تفاوتی نیست.
نتایج این تحقیق نشان میدهد: بنابراین از دیدگاه دبیران آموزش اقدام پژوهی باعث بهبود کیفیت حل مسائل آموزشی و تربیتی توسط آنها شده است.
جدول (12): نتایج آزمون تفاوت میانگین برای متغیر دوره تدریس معلمان بر عملکرد آموزشی– تربیتی آنها متغیرها دوره تدریس تعداد میانگین انحراف استاندارد اشتباه معیار عملکرد آموزشی- تربیتی ابتدائی 34 7/172 44/18 16/3 راهنمائی 12 16/173 08/17 93/4 متوسطه 21 04/161 42/25 54/5 کل 67 13/169 09/21 57/2 جدول (13): نتایج آزمون یکنواختی واریانسها برای متغیر مقطع تدریس معلمان بر عملکرد آموزشی– تربیتی آنها متغیرها منبع تغییرات مجموع مجذورات df میانگین مجذورات F p عملکرد آموزشی - تربیتی بین گروهی 11/2002 2 05/1001 34/2 104/0 درون گروهی 67/27371 64 68/427 بحث و نتیجهگیری یکی از شروط لازم برای تحقق هدفهای نظام تربیت، دخالت دادن معلمان در شناخت مشکلات فرایند یاددهی و یادگیری است."