خلاصة:
این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی مشاوره گروهی به شیوه شناختی – رفتاری بر کاهش علایم اضطراب دانش آموزان دختر شهرستان شبستر انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان دختر دوره پیش دانشگاهی شهرستان شبستر بودند. نمونه پژوهش 30 نفر از دانش آموزان بود که بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. نوع مطالعه تجربی و طرح مورد استفاده در این پژوهش از نوع پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزار اندازه گیری، مقیاس خودسنجی اضطراب یافته های تحقیق نشان داد که روش مشاوره گروهی به شیوه شناختی- رفتاری علایم اضطراب کلی، علایم جسمانی و علایم ذهنی اضطراب را بطور معنی دار کاهش می دهد. در نتیجه می توان روش مشاوره گروهی به شیوه شناختی – رفتاری را به عنوان یک روش مستقل یا در کنار سایر روش های درمانی از جمله دارودرمانی در کنترل یا کاهش علایم اضطراب نوجوانان و جوانان بویژه دانش آموزان به کار برد.
The present study was carried out in order to assess the effectiveness of Group counseling with the behavioral- Cognitive method in decreasing the anxiety symptoms among female students in Shabestar. Statistical population involved pre-university female students in Shabester. Research samples consisted of 30 students in experimental and controlled groups. The kind of study was experimental and the design used in this research was that of pre and post – test with controlled group. The measurement tool was Self- Rating anxiety scale. The research findings showed that cognitive-behavioral decrease symptoms of general anxiety، physical symptoms and mental symptoms of anxiety significantly. Cognitive- behavioral group counseling can be used as an independent method with other curing medicines in controlling or decreasing anxiety symptoms among teenagers especially students.
ملخص الجهاز:
"نتایج حاصل از آزمون t مستقل برای مقایسه میانگین های دو گروه آزمایش و کنترل در نمره اضطراب کلی سطح معنیداری: sig درجه آزادی df مقدار t خطای استاندارد تفاوت میانگین تفاوت میانگین مقادیر میانگین متغیر وابسته 000/ 28 31/14 3167/0 4/53 86/5: آزمایش 33/1: کنترل تفاوت نمره پیش و پس آزمون در نمره کلی اضطراب با توجه به جدول (3)، ملاحظه میشود تفاوت میانگینها با سطح اطمینان بیش از 99 درصد معنیدار است با توجه به مقادیر میانگینهای دو گروه که بر اساس تفاوت نمرات پیش آزمون و پس آزمون محاسبه شدهاست میتوان گفت: که مشاوره گروهی به روش شناختی ـ رفتاری بر کاهش علایم کلی اضطراب دانشآموزان دختر (گروه آزمایش) تأثیر معنیدار داشته است بنابراین فرض صفر رد و فرضیه پژوهش تایید میگردد.
نتایج حاصل از آزمون t مستقل برای مقایسه میانگین های دو گروه آزمایش و کنترل در نمره اضطراب کلی سطح معنیداری: sig درجه آزادی df مقدار t خطای استاندارد تفاوت میانگین تفاوت میانگین مقادیر میانگین متغیر وابسته 000/ 28 85/5 3984/ 33/2 33/3:آزمایش 00/1: کنترل تفاوت نمره پیش و پس آزمون در نمره کلی اضطراب با توجه به جدول (4)، ملاحظه میشود تفاوت میانگینها با سطح اطمینان بیش از 99 درصد معنیدار است با توجه به مقادیر میانگینهای دو گروه که براساس تفاوت نمرات پیش آزمون و پس آزمون محاسبه شده است میتوان گفت: که مشاوره گروهی به روش شناختی ـ رفتاری بر کاهش علایم جسمانی اضطراب دانشآموزان دختر (گروه آزمایش) تأثیر معنیدار داشته است."