خلاصة:
نظم و ترتیب و ایمنی از مهم ترین عوامل دست یابی به موفقیت در سازمان هاست . نقـش نظـم و ترتیـب بـه گونـه ای است که در تمامی الگوها و استانداردهای مدیریتی و تعالی سازمانی در نظر قرار گرفته است . بـا توجـه بـه منـافع نظـم و انضباط ، سازمان های سرآمد اقدامات جدی و موثری در این باره انجام داده اند. امروزه اجرا و بومیسازی الگوهای تعـالی در سازمان ها به طور چشم گیری باعث افزایش توانایی حوزه های مختلف در سازمان ها شـده اسـت . افـزایش بهـره وری و تعالی سازمانی از جمله مفاهیمی است که همواره تمامی سازمان ها به دنبال آن بوده و در هر مرحله از تاریخ بـه گونـه ای آن را بیان نموده اند. هفت سین از جمله سیستم هایی است که سنگ بنای سایر سیستم های کیفیت و بهره وری بـه شـمار میرود. کاهش خطاها، اشتباهات ، حوادث و افزایش راندمان کاری ، افزایش روحیه و انگیزة کارکنان و عملکرد مـدیریت ، بـه دلیل قابل رویت شدن مشکلات ، کاهش هزینه ها و کاهش مصرف انرژی و دوباره کـاریهـا از آثـار اجـرای نظـام آراسـتگی است . در این مقاله ، با معرفی اصول و مفاهیم نظام آراستگی و همچنین الگـوی تعـالی، اجـزا، سـاختار و نیـز اهمیـت آن ، الگویی تلفیقی برای افزایش بهره وری و نظم در سازمان ها معرفی شده است . در این تحقیق روش اجرایی مناسبی بـرای اجرای نظام آراستگی و الگوی تعالی طرح ریزی شده است ، تا، ضمن معرفی این الگوها و فنـون ، چگـونگی بـه کـارگیری و نهادینه کردن آن با توجه به شرایط سازمان ها تبیین شود.
ملخص الجهاز:
در این تحقیق روش اجرایی مناسبی بـرای اجرای نظام آراستگی و الگوی تعالی طرح ریزی شده است ، تا، ضمن معرفی این الگوها و فنـون ، چگـونگی بـه کـارگیری و نهادینه کردن آن با توجه به شرایط سازمان ها تبیین شود.
ویژگیهـایی کـه نظـام آراستگی در سازمان ایجاد میکند باعث میشود که زمینۀ رشد و توسعۀ الگوی تعالی فراهم شود؛ سپس ، با اجرای این الگو در سازمان ، از افزایش بهره وری و نظم برخوردار شود.
European Foundation for Quality Management (EFQM) پایش کردن پیشرفت فعالیت ها، فراهم کردن بازخورد و انگیزش کارکنان ، به وسـیلۀ پـاداش هـای مبتنی بر عملکرد، میتوانند نقش مهمی در اجرای راهبرد ایفا کنند (١٩٩٥ ,.
) شکل شمارة (٧): ساختار الگوی تعالی کیفیت سازمانی اروپا نظام آراستگی بعد از جنگ جهانی دوم ، که ژاپن با نگرشی تازه بـه بازسـازی صـنایع خـود پرداخـت و کیفیت و بهره وری به منظور صادرات مورد توجه قرار گرفت ، بسیاری از این اصول مدیریتی مجددا ارزیابی و الگوشناسی شد؛ همان طور که در اموری نظیر کیفیـت ، گـروه هـای کیفیـت ، مهندسی صنایع ، اصول روابط انسانی در محیط کار و امثـال آن اتفـاق افتـاد، مـدیران شـکل مناسب و روش منطقی منطبق با فرهنگ و مقتضیات جامعۀ ژاپن را با درایت فرهنگی تبدیل به سیستم فراگیر (پنج اس ) در صنایع ژاپن کردند (عربیان ، ١٣٨٦).