خلاصة:
این تحقیق با هدف بررسی علمی «مدیریت دانش ؛ ابزاری سـودمند در توانمندسـازی کارکنـان ناجـا» انجـام گرفته است . سوال اصلی تحقیق این است که آیا مدیریت دانش به عنـوان ابـزاری سـودمند در توانمندسـازی کارکنان موثر است ؟ سوال های تحقیق عبارت انـد از: ١- آیـا مـدیریت دانـش بـه عنـوان ابـزاری سـودمند در توانمندسازی کارکنان و عملیات اجرایی پلیس موثر است ؟ ٢- آیا مدیریت دانش به عنوان ابـزاری سـودمند درجهت تربیت کارکنان و ارتقای آموزش آنان موثر است ؟ ٣- آیا مدیریت دانش به عنوان ابـزاری سـودمند درنظام مدیریت پلیس کشور موثر است ؟ راهبرد دانش با شفاف سازی اهداف و انتظارات ، نتایج مدیریت دانـش را قابـل حصـول ، انـدازه گیـری و میزان بهبود در سازمان را قابل سنجش خواهد کرد. راهبرد دانش به عنوان عنصری پویـا و زنـده حکـم لایـه محافظی را دارد که مسیر هدایت پـروژه و توانمندسـازی کارکنـان را روشـن مـی کنـد، مـدیریت اجرایـی و ماموریتی ناجا در ابعاد مختلف دارای اهمیت بوده و نقش مهمی را در توانمندی کارکنان ایفـا مـی کنـد. در این تحقیق ابتدا مدیریت دانش مورد بحث ، سـپس توانمندسـازی کارکنـان و ارتبـاط آن بـا مـدیریت دانـش بررســی مــی شــود. تحقیق حاضر به روش کتابخانه ای با بررسی و تحلیل متون و مدیریت دانش و چرخه های مختلف مدیریت دانش و شیوه های اجرای آن در سازمان انجام می شود تا با بررسی چرخه های مختلـف و بـه طور اختصاصی با پیمایش امکانات ناجا برای پیاده سازی مدیریت دانش معرفی شود.
ملخص الجهاز:
سؤال اصلی تحقیق این است که آیا مدیریت دانش به عنـوان ابـزاری سـودمند در توانمندسـازی کارکنان مؤثر است ؟ سؤال های تحقیق عبارت انـد از: ١- آیـا مـدیریت دانـش بـه عنـوان ابـزاری سـودمند در توانمندسازی کارکنان و عملیات اجرایی پلیس مؤثر است ؟ ٢- آیا مدیریت دانش به عنوان ابـزاری سـودمند درجهت تربیت کارکنان و ارتقای آموزش آنان مؤثر است ؟ ٣- آیا مدیریت دانش به عنوان ابـزاری سـودمند درنظام مدیریت پلیس کشور مؤثر است ؟ راهبرد دانش با شفاف سازی اهداف و انتظارات ، نتایج مدیریت دانـش را قابـل حصـول ، انـدازه گیـری و میزان بهبود در سازمان را قابل سنجش خواهد کرد.
هـدف اصلی مقاله تأکید این مورد است که مدیریت دانش به اندازه ای اهمیت و ارزش دارد که کارکنان سازمان را می توانـد در جهـت توانمندسـازی و راهبردهـای عملیـاتی اجرایـی سازمانی یاری دهد و سطح آموزش و انگیزش افراد را ارتقا و تمایل آنان را در جهـت واگذاری برخی از مسئولیت هـا فـراهم کنـد.
نظام مدیریت دانش در پلیس کشور نهادی است اختصاصی و سازمان یافته که به عنوان مهم ترین عامل انتقال ، بسط و اعتلای فرهنگ پلیس در جامعة اسلامی ایـران ، مسـئولیت آمـاده سـازی مربیـان جهـت تحقـق مرتبه ای از آمادگی برای تحقق حرفة پلیسی را برعهده دارد که تحصیل آن مرتبـه بـرای افراد پلیس جامعه در برای تکوین وتعالی پیوسته هویـت ایشـان (بـا تأکیـد بـر وجـوه / / مشترک انسانی ، اسلامی و ایرانی ) ضمن ملاحظة ویژگی های فردی و غیر مشترک و نیز شکل گیری و اعتلای مداوم جامعة پلیس سالم بر اسـاس نظـام معیـار اسـلامی لازم یـا شایسته باشد.