خلاصة:
فرهنگ سازمانی به عنوان یک موضوع با اهمیت روزافزون، می تواند شخصیت متمایزی بـه سـازمان داده، بر ادامه ی حیات و موفقیت آن تاثیر به سزایی بگذارد. بنـابراین بـرای ایجـاد هرگونـه بهبـود در عملکـرد سازمان، تحلیل فرهنگی یکی از گامهای مهم تلقی می شود. در این تحقیق از مدل دنیسون برای بررسی فرهنگ سازمانی از دیدگاه رفتارگرایان استفاده شده است . در این مدل، فرهنـگ سـازمانی دارای چهـار ویژگی ، دوازده شاخص و دو بعد می باشد. پژوهش حاضر از لحـاظ هـدف، کـاربردی و از حیـث نحـوهی جمع آوری دادهها، توصیفی - پیمایشی است . به منظور انجام این پژوهش ، ١٧٧ پرسش نامـه (١٧١ عـدد جمع آوری شده) با هدف شناخت و ارزیابی مقایسه ای فرهنگ سازمانی ، براساس مدل فرهنگ سـازمانی دنیسون در سه سازمان متفاوت در انواع تولیدی ، تولیدی - خدماتی و خدماتی توزیع شـد. روایـی ابـزار جمع آوری اطلاعات توسط اساتید مرتبط و همچنین با نظر شرکت مشاورهی فرهنگ سازمانی دنیسون و بررسی های انجام شده مورد تایید است . پایایی ابزار نیز با استفاده از آلفای کرونباخ بیش از ٩٣/. در هـر سه سازمان، تایید شد. نتایج نشان می دهد که بیشترین امتیاز در سازمان تولیدی و خدماتی مربـوط بـه ویژگی «انطباقپذیری » و در سازمان تولیدی - خدماتی مربوط به ویژگی «درگیـر شـدن در کـار» بـود، کمترین امتیاز در سازمانهای تولیدی و سازمان خدماتی مربوط به ویژگی «درگیر شدن در کار» است ، همچنین کمترین امتیاز در سازمان تولیدی - خدماتی متعلق به ویژگی «ثبات و یکپارچگی » است .
ملخص الجهاز:
com مقدمه فرهنگ سازمانی به عنوان یکی از مباحث اصلی مدیریت و یکی از مهم ترین مفاهیم نظری در توسعه ی سازمانی (ایرانزاده و محمودی، ١٣٨٩، ص١)، اثر نمایانی بر بهرهوری و مزیت رقابتی سازمانها دارد (منوریان، قربانی و شریفی، ١٣٨٧، ص١٢)، به طوری که در کسب و کار، فرهنگ سازمان یکی از عواملی است که عملکرد و کامیابی از آن مشتق میشود (هرزکا و تورکوتوا، ٢٠١٠، ص١).
به همین دلیل ، امروزه پیمایش فرهنگ سازمانی دنیسون به شکل وسیعی در بسیاری از کشورهای جهان به اجرا گذاشته میشود (منوریان، قربانی و شریفی، ١٣٨٧، ص٢١١)، همچنین به دلیل این که برای مدیران سازمان، چگونگی واکنش و طرز تفکر کارکنان و اعضای سازمان به مسائل کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت سازمان اعم از برنامه ریزی، هدفگذاری و فرآیندهای عملیاتی بسیار مهم است و همچنین به دلیل وابسته بودن خردهفرهنگ هایی مانند فرهنگ سازمانی به فرهنگ یک کشور، میتوان با بررسی خردهفرهنگ های مختلف به شناخت شباهت ها و تفاوتهای میان آنها پرداخت و بدین ترتیب یک ارزیابی مقایسه ای مناسب ، میتواند نتایجی را در اختیار مدیران قرار دهد تا به آنان در تصمیم گیری در مورد مسائل مربوط به سازمان و منابع انسانی خود کمک کند.
نکته مورد توجه در بررسی ویژگی درگیر شدن در کار، این است که هر دو شاخصی که کمترین و بیشترین امتیازات را کسب کردهاند، در این ویژگی قرار دارند که علیرغم برگزاری دورههای آموزشی متعدد توسط سازمان و پیگیری اثربخشی این دورهها، اکثریت کارکنان، تفویض اختیار و سرمایه گذاری بر روی قابلیت های افراد به عنوان مزیت رقابتی را پایین ارزیابی کردهاند.