خلاصة:
رعایـت نکردن مسائل ارگونومیک در محـیط کار موجب کاهش کارایی و کیفیت میگردد و در نتیجه هزینههـای بسیار زیادی را هم برای کـارفرما و هم برای کارکنان به دنبال خواهد داشت. تحقیقات بسیاری در زمینه نقش ارگونومی در کاهش ناراحتیهای عضلانی- اسکلتی، افزایش بهرهوری، بهبود کیفیت، زندگی کاری، ایمنی و کارایی کلی سازمان انجام یافته است و متخصصان ارگونومی نیز با بهینه کردن تناسب بین انسان – ماشین و محیط، کارایی سیستمها را بهبود بخشیدهاند. لیکن امروزه توجه به ارگونومی از حد یک ابزار فراتر رفته و به یک استراتژی برای بهبود بهرهوری سیستم و بهبود راندمان و عملکرد انسان تبدیل شده است. در این تحقیق، سعی شـده اسـت با توجه به الزامات سیستم مدیریت کیفیت به ارائه یک مدل ساختاری در زمینه تأثیرگذاری جنبههای مختـلف ارگـونومی شـامل: فیزیولوژی کار، بیومکانیک شغلی، روان شناسی مهندسی و آنتروپومتری بر نظام کیفیت و بهره وری پرداخته شود. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که از بین عوامل ارگونومیک محیط کار، عامل بیومکانیک شغلی بیشترین تأثیر را بر اجرای سیستم مدیریت کیفیت جامع دارد. ارزیابی عملکرد به عنوان یک ابزار کنترلی همواره مورد توجه مدیران در سازمانها و کارخانجات بوده است. دراین مقاله قصد داریم تا مدلی جدید برای ارزیابی عملکرد و رتبهبندی شرکتهای صنعتی در شرایط عدم قطعیت ارائه دهیم. بر همین اساس ارزیابی عملکرد را بر اساس روش کارت امتیازی متوازن پیاده کردهایم. به علاوه به جای استفاده از متغیرهای زبانی و اعداد قطعی سعی در استفاده از اعداد خاکستری سه پارامتره استفاده کنیم. سپس ارزیابی و وزندهی شاخص های چهارگانه با استفاده از روش ترکیبی بولزای- شاپلی که رویکردی جدید در این مقاله به حساب میآید- انجام پذیرفته است. استفاده از اعداد خاکستری سه پارامتره و روشهای تلفیقی در این مقاله به منظور کاهش عدم قطعیت محیطی حاکم بر دادهها و مدل بوده است. این روش تلفیقی وزندهی میتواند به عنوان روشی جدید در علم تصمیمگیری استفاده شود. در انتهای این مقاله مطالعه موردی بر روی شرکت های صنعتی (میخ سازی) صورت گرفته است که رتبهبندی این شرکتها با استفاده از روش تاپسیس خاکستری (تعمیم روش تاپسیس کلاسیک برای اعداد خاکستری سه پارامتره) به دست آمده است.
ملخص الجهاز:
"اهم ویژگیهایی از TQM که در مدل ISO 9001: 2008 یافت میشود، به طور خلاصه عبارتند از: 1 ـ سیکل PDCA؛ 2 ـ سیستم گرایی و استاندارد سازی برای حفظ دستاورده؛ 3 ـ مشتریگرایی؛ 4 ـ تدوین اهداف کیفی سازمان و پایهگذاری آنان در فعالیتها و سطوح مربوطه؛ 5 ـ تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری؛ 6 ـ بهبود مستمر (شهریاری و فرشید، 1381) اکنون که یک ارگونومی مناسب (مثلا ایستگاه کاری، شغل مناسب و طراحی سازمان)، به بهبود عملکرد نیروی انسانی و کاهش ریسک و جراحات و در نتیجه منجر به بهبود محصول و کیفیت فرایند می انجامد و با درک مفهوم TQM نیز میتوان اطمینان حاصل نمود که با پیاده سازی TQM به نیازهای روانی کارکنان توجه خواهد شد(الوارودی تاویرا 155 ، 2003)؛ این سؤال مطرح است که اصول ارگونومی که از رابطه بین انسـان، محیط و ابزار سخـن میگوید و سعی دارد با شناخت تعامل بین این سه عامل، بیشترین بهره وری را برای اهداف تکاملی مقوله کار در سیستم پیچیده تکنولوژی امروزی آشکار سازد، به چه اندازه میتواند بر نظام مدیریت کیفیت جامع مبتنی بر استـاندارد ISO 9001: 2008 تأثیر بگذارد؟ 5- طرح تحقیق هدف مقاله شناسایی و اولویتبندی عوامل ارگونومیک محیط کار بر اجرای سیستم مدیریت کیفیت جامع است.
مدلهای اولیه عوامل ارگونومیک و اجرای سیستم مدیریت کیفیت جامع مبتنی بر استاندار ایزو ISO 9001: 2008 از برازش نسبتا خوبی برخوردار نبود، بنابر این پس از اصلاح و برآورد مجدد نتایج شاخصهای برازش مطلق، تطبیقی و مقصد نشان میدهد (جداول 4) که اصلاح انجام شده به طور قابل توجهی به بهبود مدلها یاری رسانده است تا جایی که میتوان آنها را تا حد زیادی به لحاظ علمی قابل قبول دانست."