خلاصة:
هدف این پژوهش با بهـره گیـری از مبـانی نظریـه دلبسـتگی ، سـاخت و هنجاریـابی مقیاسـی بـرای سـنجش دلبستگی کودکان ١٢-٦ ساله بود. گروه نمونه از ٥٠٠ دانش آمـوز پایـه هـای اول تـا پـنجم مقطـع ابتـدایی دبستانهای شهر کرج با استفاده از روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده و مورد آزمون قـرار گرفتنـد. برای ساخت آزمون مراحل زیر طی شد: بررسی مبانی نظری و پیشـینه تحقیقـات ٢ - تهیـة مخـزن جمـلات شامل رفتارهای اضطراب (از جدایی و طرد شدن توسط نگار دلبستگی ) و رفتارهای اجتناب (از ایجاد پیونـد و رابطه عاطفی با نگار دلبستگی ) ٣- تهیه و اجرای آزمون مقدماتی و حـذف وتغییـر جمـلات نامناسـب ٤- ساخت یک مقیاس ٢٨ جمله ای و ٥- اجرای نهایی و تعیـین ویژگـی هـای امـاری آزمـون اعتبـار محتـوایی آزمون به تایید دو نفر متخصص در این زمینه رسید. ضریب اعتبار (آلفای کرونباخ ) محاسبه شده در مولفـه اضطراب ٠/٨٢ودر مولفه اجتناب ٩٠ /٠ بود. نتایج حاصل از بازآزمایی نشان داد همبستگی بـین نمـره هـا در دو اجرا در سطح ٠/٠٠١ معنی دار بوده و میانگین مولفه ها در هیچ سطحی تفاوت نداشـتند. روایـی همزمـان توسط اجرای یک پرسشنامه محقق ساخته در زمینه وجود مشکلات رفتاری ، تحصیلی ، سازگاری با دوسـتان و با مدرسه در آزمـودنی هـا بررسـی شـدکه آن نتـایج تاییـد کننـده روایـی همزمـان آزمـون بودنـد. سـپس مشخصه های هنجاری آزمون تهیه و تنظیم گردیدند. نتایج نشان می دهند مقیـاس دلبسـتگی کودکـان ١٢-٦ ساله از اعتبار و روایی کافی برخوردار می باشد.
Background: Considering the importance of studying the factors affecting organ transplantation in Iran، the present research aims at examining the factor structure، reliability and validity of the organ transplantation attitude scale.
Method: The method of research was descriptive survey. A sample of 210 students، who were selected using multistage cluster sampling، completed the questionnaire. The validity of the questionnaire was assessed using content validity، construct validity and factorial validity. The reliability of the questionnaire was examined through Cronbach's alpha coefficient.
Findings: The pattern of correlation coefficients between the subscales indicated a good construct validity of the scale. The results of exploratory-confirmatory factor analysis were also indicative of good and acceptable fit of items. Moreover، the Cronbach's alpha coefficients for all subscales and total scale were desirable regarding psychometric properties، and reliability coefficient was also good.
Conclusion: Considering the results of the study، the scale constructed in the Iranian society can be said to have good validity and reliability. It can be used to assess the factors influencing organ transplantation in Iran.
ملخص الجهاز:
"در مجموع سـاخت یـک آزمـون ویـژة بـرای ایـن دوره که در برگیرندة شاخص هایی برای هم سنجش کیفیـت رابطـه خـاص بـا نگـار و هـم سطح کلی ذهنی کودک درباره رابطه دلبستگی باشد و داده های اعتباری لازم را نیز فراهم آورد و از نظر اجرا و نمره دهی و تعبیر و تفسیر دشواری کمتری داشته باشد ، ضـروری بـه نظر می رسد.
محاسبه معنی داری تفاوت مشاهده شده در چهار ویژگی اصـلی رفتـاری بـین کودکان ایمن و نا ایمن جداول مربوط به نمایش هنجارهای آماری بدست آمده برای هـر یـک از سـئوالات در کل نمونه (٥٠٠ نفر) و نمره های چارک و دهک و میانگین نمره هـا بـرای کـل نمونـه و بـه تفکیک دو جنس تهیه گردیدند، ولی برای صرفه جویی در تعداد جداول در ایـن گـزارش آورده نشدند.
محاسبه معنی داری تفاوت نمره ها در چهار ویژگی اصلی رفتاری بین کودکان ایمن و نا ایمن ویژگرفتاری تعداد میانگین گروه Zمحاسه شده معنداری ی ایمن نا ایمن ب ی اختلالات سلوکی 60 25/5 35/5 -2/895 0/004 مشکلات تحصیلی 60 28/00 33 -1/793 0/073 سازگاری با دوستان 60 34/5 26/5 2/125 0/034 سازگاری با قوانین مدرسه 60 35/5 23/5 2/234 0/025 بحث و نتیجه گیری سـنجش ایمنـی دلبسـتگی در دوره کـودکی میانـه بـرای مقاصـد مختلـف از جملـه انجـام تصمیم گیری های قانونی (در زمینه های حضانت و فرزند خوانـدگی ) طراحـی برنامـه هـای مداخله گرانه ، درمانی و پیشگیری از وقـوع اخـتلالات رفتـاری و هیجـانی – عـاطفی آینـده کودکان ضروری می باشد.
Liberman, Doyle , &Markiewicz هستند، وجود یک آزمون دلبستگی مناسب و کارآمد برای تشخیص ایـن اخـتلالات بسـیار لازم است ."