خلاصة:
در سازمان های مختلف، از جمله سازمان های رسانه ای، مدیریت وظایف متعددی برعهده دارد که «نظارت» یکی از مهم ترین آنهاست. در این سازمان ها، قاعدتا چشم انداز و استراتژی و اهداف تدوین می شوند و زمان بندی و هزینه ها و ابزارهای رسیدن به آنها، در برنامه ریزی های دقیق و علمی تبلور می یابند. با این حال، چگونه می توان اطمینان داشت که فعالیت ها، آن گونه که برنامه ریزی شده اند و هدف ها آن طور که مدیران می خواهند، محقق می شوند؟ این مهم بدون اعمال نظارت دقیق و مستمر و علمی ممکن نیست؛ به همین دلیل، نظارت به عنوان آخرین حلقه وظایف مدیریتی، بسیار مهم است و نحوه اعمال آن می تواند همه وظایف مدیر را متاثر از خود کند. در این مقال چیستی نظارت، تفاوتش در سازمان های رسانه ای و غیررسانه ای، نظارت در اخبار، گزارش ها و مقالات مطبوعاتی، تفاوت ها و شباهت های نظارت و ارزیابی و شاخص ها و مدل های نظارت و ارزیابی بررسی می شود
ملخص الجهاز:
com مقدمه همان طور که شاخص ها و مع یارهای نظارت ، د ر سازمان های غ یررسانه ای با همـد یگر تفـاوت دارند، در رسانه های مختلف از جمله مطبوعات نیـ ز ایـ ن تفـاوت وجـود دارد، بـه طـور ی کـه در هرکدام از مطبوعات متناسب با ذات و هو یتشان و هم در هر یک از قالب های مطبوعـا تی (خبـر، گزارش ، سرمقاله و سا یر مقالات ) گوناگونی شاخص ها ملموس است .
در نظارت بر مطبوعات ، فقط نباید آنچه انتخاب شده ، ارزیابی کرد ؛ بلکه باید بـه خبرهای با ارزش خبری زیاد و مورد نیاز مردم که انتخاب نـشده انـد هـم توجـه کـرد و آنهـا را براساس میزان و اهمیت آنها و نیاز مخاطبان و سیاست رسانه ، بررسی کرد.
همان طور که در مدل جامع مشخص اسـت ، پیـ ام هـا ی ١، ٢، ٣، ٤ وارد دروازۀ رسـانه شـده است که با توجه به شاخص های رسانه ، پیام های ٣ و ٤ پذیرفته شده و بـه مخاطـب مـ ی رسـند؛ حال آنکه پیام های ١ و ٢ ردشده و به واسطۀ رسانۀ رقیب ١ به مخاطب می رسد.
این نظارت ممکن است یکی از اشکال زیر باشد: ـهمه اجزای یک شماره از مطبوعات (جدای از شماره های قبلی )، آن بررسی شود و میـ زان انطباق یا انحراف از شاخص ها، ثبت و گزارش شوند.
در این بخش ، مهم ترین متغیرها و شاخص های نظارت در بخش خبر و گزارش و برنامه هـای سیاسی، به صورت جزئیتر معرفی میشود: ١.