خلاصة:
این پژوهش، با استفاده از یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و با هدف بررسی و مقایسه تاثیر سه سناریوی آموزش ترکیبی در ارتقاء میزان یادگیری و یادداری مباحث بهداشت فردی و عمومی دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان ایلام در سال 1391 صورت گرفته است. به این منظور، از یک مدرسه ابتدایی پسرانه، سه کلاس انتخاب و با رعایت اصل انتساب تصادفی، هر کلاس در یکی از گروه های سه گانه شامل آموزش با استفاده از چند رسانه ای دیجیتال و نقشه های مفهومی ساده، نقشه های مفهومی استدلالی و روش رایج (سخنرانی، بحث و پرسش و پاسخ) جای داده شدند. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آزمون تجزیه و تحلیل یک طرفه واریانس و آزمون تعقیبی حداقل اختلاف تفاوت معنادار (LSD¬)¬ استفاده گردید. نتایج این مطالعه نشان می¬داد که بین میزان یادگیری مباحث بهداشت فردی و بهداشت عمومی دانش¬آموزان سه گروه تفاوت معناداری وجود دارد و میزان ضریب اتا نشان ¬داد که نوع روش آموزشی، 6 درصد واریانس ¬میزان یادگیر¬ی و 9 درصد واریانس میزان یادداری را تبیین می نماید. هم چنین، نتایج آزمون LSD نشان می داد که ترکیب آموزش با استفاده از چند رسانه ای دیجیتال و روش نقشه های مفهومی ساده از دو روش دیگر در افزایش سطح دانش سلامت دانش آموزان موثر تر بوده است.
ملخص الجهاز:
"نتایج آزمون تجزیهوتحلیلیکطرفهواریانسبرای مقایسهمیزان یادگیریعلوم بهداشتی سه گروه مورد مطالعه گروه میانگین انحراف معیاربرآورد میانگین F Sig یادگیری چندرسانهای دیجیتال و نقشههای مفهومی ساده 33/8 408/1 464/3 035/0 چندرسانهای دیجیتال و نقشههای مفهومی استدلالی 51/6 930/1 چندرسانهای دیجیتال و رایج 58/3 071/1 به منظور بررسی فرض وجود یا عدم وجود تفاوت معنادار بین میزان یادگیری دانشآموزان سه گروه، از آزمون تجزیه و تحلیل یکطرفه واریانس استفاده گردید.
نتایج تحلیل کوواریانس نمرات پسآزمون اول (یادگیری) سه گروه دانشآموزان نمونه آماری با کنترل اثر پیشآزمون منبع تغییر مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین F Sig مجذور اتا الگوی تصحیح شده 965/508 3 65/169 63/2 054/0 073/0 مقدار ثابت 541/1532 1 54/1532 78/23 000/0 192/0 پیشآزمون 450/62 1 540/62 970/0 327/0 010/0 گروه 522/418 2 261/209 24/3 043/0 061/0 خطا 774/6444 100 448/64 مجموع 778/6953 104 به منظور بررسی این فرض که آیا بین نتایج پس آزمون اول (یادگیری) سه گروه آموزشی پس از کنترل اثر دانش پیشآزمون، تفاوت معنادار وجود دارد، یا خیر (جدول 3)، از تجزیه و تحلیل کوواریانس استفاده گردید.
نتایج تحلیل کوواریانس نمرات پسآزمون دوم (یادداری) سه گروه دانشآموزان نمونه آماری با کنترل اثر پیشآزمون منبع تغییر مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین F Sig مجذور اتا الگوی تصحیح شده 606/1752 3 202/584 85/38 000/0 538/0 مقدار ثابت 044/3809 1 044/3809 32/253 000/0 717/0 پیش آزمون 901/1521 1 901/1521 21/101 000/0 503/0 گروه 316/143 2 658/71 76/4 011/0 087/0 خطا 615/1503 100 036/15 مجموع 000/6029 104 به منظور بررسی این فرض که آیا بین نتایج پسآزمون دوم (یادداری) سه گروه آموزشی، پس از کنترل اثر دانش پیشآزمون، تفاوت معنادار وجود دارد یا خیر (جدول 5) از تجزیه و تحلیل کوواریانس استفاده گردید."