خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مشاورهی گروهی با تاکید بر درمان راه حل محور، بر سلامت عمومی دانشآموزان پسر تک سرپرست مقطع متوسطه شهر تربت حیدریه صورت گرفت. در این مطالعه جامعهی آماری شامل تمامی دانشآموزان تک سرپرست مشغول به تحصیل در دبیرستانها و هنرستانهای عادی سطح شهر تربت حیدریه در سال تحصیلی 91-92 بود. ابتدا یک هنرستان و یک دبیرستان بهصورت خوشهای انتخاب گردید و از بین دانشآموزان تک سرپرست آن مدارس 30 نفر گمارش شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 آزمایش و کنترل قرار گرفتند. روش مشاوره گروهی راه حل محور بر روی گروه آزمایش در 7 جلسه اجرا گردید. ابزار پژوهش در این تحقیق پرسشنامهی سلامت عمومی 28 مادهای بود. تحلیل دادهها با استفاده از t مستقل و کواریانس چند متغیره انجام گردید. نتایج نشان داد که مشاورهی گروهی باعث افزایش سلامت عمومی گردیده و بر مولفههای سلامت عمومی(کاهش افسردگی، اضطراب) تاثیر معناداری داشته است و در بدکارکردی اجتماعی و نشانه های جسمانی تاثیر معنادار نبوده است.
The aim of this research was investigate the effectiveness of group counseling emphasizing the effect of solution- focused therapy on subscales general health recovery in high school single parent male high school students in Torbat H. city. The study population included students enrolled in high schools and one parent of normal schools in the city Torbat the 91-92 school years. Firstly, 2 high schools selected cluster sampling and 30 single parent maleparticipants were randomly assigned into experimental and control groups (each group comprising 15 students).The participants in the experimental group received Method of solution-focused group counseling 7 sessions. Data in this research has been Article 28 of the General Health Questionnaire. Data analysis was performed using independent T. and Manova. The results showed that group counseling is to increase general health and general health factors (depression, anxiety) have had a significant impact and on (social withdrawal, somatic symptoms) is not significant.
ملخص الجهاز:
همانطور که ملاحظه میشود، نمره ی گروه های سلامت عمومی، نشانه های جسمانی، اضطراب ، کارکرد اجتماعی و افسردگی، گروه هایی که به آنها آموزش اثربخشی مشاوره ی گروهی راه حل محور داده شده است ، بهبود نسبتا چشمگیر و قابل ملاحظه ای در مرحله ی پس آزمون داشته اند.
جدول ٣- مقایسه ی پیش آزمون و پس آزمون سلامت عمومی در گروه های آزمایش و کنترل (رجوع شود به تصویر صفحه) برای بررسی اثربخشی مشاوره ی گروهی راه حل محور بر بهبود نشانه های جسمانی دانش آموزان تک سرپرست ، با توجه به همگنی واریانس ها و عدم همگنی خطوط رگرسیون از تحلیل کواریانس استفاده شد.
جدول ٤- نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره مربوط به مقایسه ی ابعاد سلامت روان در دو گروه (رجوع شود به تصویر صفحه) برای بررسی اثربخشی مشاوره ی گروهی راه حل محور بر کاهش اضطراب دانش آموزان تک سرپرست ، چنانچه در جدول ٤ ملاحظه میشود، اثر پیش آزمون معنادار است .
بحث و نتیجه گیری این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مشاوره گروهی راه حل محور بر سلامت عمومی دانش آموزان پسر تک سرپرست مقطع متوسطه شهر تربت حیدریه با دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد.
فرضیه ی اصلی این پژوهش عبارت بود از مشاوره ی گروهی راه حل محور بر سلامت عمومی دانش آموزان پسر تک سرپرست تاثیر دارد که یافته های این پژوهش با یافته های پژوهش سالاری فیض آباد(١٣٨٦) که عنوان میکند مشاوره راه حل محور بر کاهش فشار روانی موثر است ، همسو می باشد.