خلاصة:
بی تردید سرمایه داری دانش سازمانی ، رمز ماندگاری در دنیا ی بسیار رق ابتی است . ماخذ تولید دانش
تالارهای گفتمان سازمانی است که در خود گفتمان های متعدد و در عین حال متفاوت جای داده است . اگر
بر افواه سازمانی مهر سکوت زده شود اذهان کارکنان که موتور مولد دانش سازمانی هستند فسیل خواهند
شد. وقتی کارکنا ن، به عنوان سرمایه استراتژیک سازمان ، سکوت می کنند مدیریت باید خطر بزرگ
مدیریتی خود را حس کند . این تحقیق از نوع توصیفی است که یازده فرضیه اصلی داشت که برای بررسی
این فرضیات از پرسشنامه استانداردی که شامل 28 سوال بود، استفاده گردید . در این پژوهش با تبیین مفهوم سکوت سازمانی و رفتار سکو ت، روابط تجربی آزمون شده بین فضای سکوت و رفتار سکوت در تعامل با نگرش شغلی کارکنان در بخش دولتی مورد بحث قرار گرفت . تحلیل و بررسی بر روی داده های به دست
و توسط SPSS آمده از 280 نفر از کارکنان سازمان های دولتی انجام گرفت . این داده ها توسط نرم افزار
آزمون ها ی همبستگی و آزمون تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد بین ابعا د جو
سکوت (نگرش مدیریت عالی به سکوت، نگرش سرپرستان به سکوت و فرصت های ارتباطاتی ) و نگرش
های شغلی کارکنان با رفتار سکوت کارکنان ، رابطه معنی داری وجود دارد ؛ به طوری که بین نگرش
مدیریت عالی و نگرش سرپرستان با رفتار سکوت کارکنان یک همبستگی مثبت نسبتا شدیدی وجود دارد
و بین فرصت های ارتباطاتی و نگرش های شغلی کارکنان با رفتار سکوت کارکنان ، همبستگی منفی نسبتا
شدیدی است.
ملخص الجهاز:
com تاریخ دریافت : ٨٨/١٢/٩ تاریخ پذیرش : ٨٩/٦/١٦ An analysis of employee’s attitudes in public organizations: explanation of organizational silence climate and silence behavior Hassan Danaeefard Associate professor Tarbiat Modares University Balal Panahi Academic staff of Payam e Noor University Abstract Undoubtedly survival password of capitalism in the very competitive world is organizational knowledge.
The results showed that there is a significant relationship between silence climate dimensions (top management attitudes to silence, supervisor attitudes to silence and communication opportunities) and job attitudes with behavior silence employees.
اگرچه امروزه به دلیل اینکه کارکنان در زیر فشار مالی زیـادی به سرمی برند بیشتر توجه و تمایل آنها به مسـائل اقتصـادی کـار اسـت ، ولـی بـه تـدریج کارکنـان علاقه مند به انجام کارهای با مفهوم و خواهان استقلال شغلی بیشتری در کار خود هستند، تـا بـدین طریق احساس ارزشمندی به آنها دست دهد و اگر این کارکنان با مـوانعی در زمینـه خواسـته هـای شغلی خود روبه رو شوند یا به عبارتی از طرف مدیران تحویـل گرفتـه نشـوند، دچـار سـرخوردگی های شغلی و گوشه گیری در سازمان خود خواهند شد که این امر به نوبه خود منجر به پدیده هایی مثل سکوت سازمانی و رکود سازمانی می شود.
بنـابراین بـا توجـه بـه ٠٠٥>٠٠٠٠=P-Value فرضیه H١ یعنی وجود رابطه معنی دار و مستقیم بین این دو متغیر نیز پذیرفته می شود.
نتیجـۀ همچنـین تحقیقات آنها نشان داد که یک رابطه منفی بین رفتار سکوت کارکنان با فرصت های ارتباطاتی در سازمان وجود دارد.
Organizational silence: A new challenge for human resource management; Athens university of economics and business, pp1-19.