خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین جو سازمانی با روحیه کارآفرینی در کارکنان شرکت “ایران خودرو دیزل”می باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه مورد پژوهش، کلیه کارکنان ستادی شرکت “ایران خودرو دیزل” هستند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده، 196 نفر از آنان انتخاب شده اند. ابزار پژوهش شامل: پرسشنامه محقق ساخته (پرسشنامه روحیه کارآفرینی) که بر اساس مبانی نظری و تجربی طراحی و مولفه های روحیه کارآفرینی اندازه گیری شد و برای اندازه گیری جو سازمانی از پرسشنامه استاندارد جو سازمانی برگرفته از نظرات و تحقیقات هالپین و کرافت است، استفاده شده است. داده های حاصل از ابزار پژوهش، به دو شیوه توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون شفه) تحلیل آماری شده اند. نتایج بدست آمده از پژوهش حاکی از آن است که بین جو سازمانی و روحیه کارآفرینی در بین کارکنان شرکت “ایران خودرو دیزل” رابطه معناداری وجود دارد و این رابطه به صورت مثبت و مستقیم است. هم چنین بین مولفه های جو سازمانی و مولفه-های روحیه کارآفرینی در شرکت “ایران خودرو دیزل” به صورت مثبت و مستقیم رابطه معناداری وجود دارد. در خصوص تاثیر مدرک تحصیلی و سابقه کار کارکنان در افزایش روحیه کارآفرینی آنان نتایج بیانگر آن است افراد دارای مدرک تحصیلی لیسانس در مقایسه با افراد دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم از روحیه کارآفرینی بالاتری برخوردارند. سابقه کار کارکنان در افزایش روحیه کارآفرینی آنان تاثیر ندارد. به عبارت دیگر افرادی که دارای تجربیات بیشتری بودند، لزوما دارای روحیه کارآفرینی بالایی نبودند.
The research was to examine the relationship between organizational climate and Entrepreneurship Morale among the working staff of the Iran Khodro Dizel Corporation. The research applied a descriptive correlational method to study 196 participants chosen from among the staff personnel of the Corporation through the stratified random sampling. Two questionnaires were used as the main instruments of the study. The first one (the entrepreneurship morale questionnaire) designed by the researcher based on the basic theoretical and scientific principles of designing items for the variable entrepreneurship morale. The validity of the questionnaire was determined with respect to the views of a number of faculty members in administration and Cronbach Alpha analysis was applied to ascertain the reliability of the questionnaire. The second questionnaire was the standard questionnaire of the organizational climate (Sam deep & Lyle Sussman) which is based on the ideas and investigations made by Halpin & Croft. The collected data were analyzed through both descriptive and inferential statistics (Pearson Correlation، Multiple regression One_ Way analysis of variance and Schefe test). The results of this research showed that there is a significant relationship between organizational Climate and intrepreneurship Morale of the participants. In addition، a significant and positive relationship was found between the components of the two variables. In other words participants with BS and above degrees showed higher levels of entrepreneurship morale than those with lower degrees. Finally، there was no significant relationship between working experience and the participant’s entrepreneurship morale. This is to say that participants with greater working experience were not necessarily higher in entrepreneurship morale.
ملخص الجهاز:
نتايج بدست آمده از پژوهش حاکي از آن است که بين جوّ سازماني و روحيه کارآفريني در بين کارکنان شرکت “ايران خودرو ديزل ” رابطه معناداري وجود دارد و اين رابطه به صورت مثبت و مستقيم است .
در خصوص تأثير جوّ سازماني بر روحيه کارآفريني کارکنان در شرکت ايران خودرو ، با توجه به بررسي هاي انجام پذيرفته توسط نويسندگان مقاله تاکنون پژوهش منسجم و سازمان يافته اي صورت نگرفته است و به همين خاطر، نوعي خلاء پژوهشي در اين مورد احساس مي شود.
Denision 152 فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني / دوره پنجم / شماره ١٥/ تابستان ١٣٩٢ عابدزاده (١٣٨٧) پژوهشي با عنوان بررسي رابطه جوّ سازماني با روحيه کارآفريني در دانش - آموزان دختر دبيرستان انجام داده است .
Davidsson 154 فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني / دوره پنجم / شماره ١٥/ تابستان ١٣٩٢ سوالات پژوهش ١- آيا مدرک تحصيلي کارکنان در افزايش روحيه کارآفريني آن ها تاثير دارد؟ ٢- آيا سابقه کار کارکنان در افزايش روحيه کارآفريني آنان تاثير دارد؟ روش پژوهش با توجه به ابزارهاي مورد استفاده ، عنوان پژوهش و همچنين تلاش پژوهشگر در بررسي رابطه بين جوّ سازماني و روحيه کارآفريني ، روش پژوهش از نوع پيمايشي و همبستگي بوده است .
ب ) يافته هاي مبتني بر فرضيات پژوهش فرضيه اول : بين جوّ سازماني و روحيه کارآفريني در شرکت ايران خودرو ديزل رابطه معناداري وجود دارد.
فرضيه دوم بين مؤلفه هاي جوّ سازماني و روحيه کارآفريني در شرکت “ايران خودرو ديزل ”، رابطه معناداري وجود دارد.