خلاصة:
این مقاله، تاثیر بالندگی و عدالت سازمانی را بر شاخص های رفتاری مورد بررسی قرار می دهد. برای دست یابی به این هدف، رابطه بین بالندگی سازمانی، ابعاد عدالت سازمانی (عدالت رویه ای، عدالت تعاملی و عدالت توزیعی) و شاخص های رفتاری (تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی) با استفاده از یک مدل مفهومی مورد مطالعه قرار گرفته است. داده ها از بین 197 پرستار شاغل در بیمارستان قائم (عج) شهر مشهد به روش پیمایشی جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع-آوری شده، آزمون حداقل مربعات جزئی (PLS) و رویه هالاند به کار گرفته شد. نتایج نشان می دهد بالندگی سازمانی، رابطه مثبت و معناداری با تعهد و رفتار شهروندی سازمانی دارد. همچنین، رابطه مثبت و معناداری بین ابعاد عدالت سازمانی با شاخص های رفتاری به دست آمد. در واقع، نتایج به دست آمده متضمن این نکته است که بالندگی و ابعاد عدالت سازمانی می تواند تاثیرگذاری زیادی بر شاخص های رفتاری از جمله، تعهد و رفتار شهروندی سازمانی داشته باشد.
This study examines the impact of organizational development and justice on behavioral indicators. For this purpose، the relationship between organizational development، organizational justice dimensions (procedural justice، interactional justice and distributive justice)، and behavioral indicators (organizational commitment and organizational citizenship behavior) were examined using a conceptual model. The data was collected from 197 nurses working in Ghaem hospital of Mashhad employing a survey approach. To analyze collected data، partial least squares (PLS) and Haland procedures were employed. The results indicated that organizational development has positive and significant relationship with organizational commitment and organizational citizenship behavior. Furthermore، positive and significant relationship between organizational justice dimensions and behavioral indicators was also observed. The results suggest that organizational justice dimensions and development can have influence on behavioral indicators such as organizational commitment and citizenship behavior.
ملخص الجهاز:
برای دسـت یـابی بـه ایـن هدف ، رابطه بین بالندگی سازمانی ، ابعاد عدالت سازمانی (عدالت رویه ای ، عـدالت تعـاملی و عـدالت تـوزیعی ) و شـاخص هـای رفتاری (تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی ) با استفاده از یک مدل مفهومی مورد مطالعه قرار گرفته اسـت .
در واقع ، نتایج به دست آمده متضمن این نکته است که بالنـدگی و ابعـاد عـدالت سـازمانی مـی توانـد تاثیرگذاری زیادی بر شاخص های رفتاری از جمله ، تعهد و رفتار شهروندی سازمانی داشته باشد.
همچنین ، عدالت سازمانی (درک افـراد یا گروه ها از انصاف در طرز برخورد با آنها و واکنش های رفتاری آنان به این ادراکـات ) بـاوری اسـت کـه تاثیرگذاری زیادی را بر شاخص های رفتاری موجب می گـردد و بـه دلیـل ارتبـاطش بـا فراینـدهای حیـاتی سازمانی از قبیل تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سـازمانی اهمیـت زیـادی یافتـه اسـت (٢٠٠١ ,Colquitt).
از این رو، بـا توجه به نقش کلیدی پرستاران در ارائه خدمات بهداشتی به جامعه شـهری ، ایـن تحقیـق بـرآن اسـت تـا بـه بررسی تاثیر بالندگی و عدالت سازمانی بر شاخص های رفتاری پرستاران بپردازد.
شایان ذکر است ، با توجه به سرعت فزاینده بالندگی در سازمان ها، مدیران به دنبال روش هـایی بـرای ایجـاد تعهد سازمانی کارکنان خود هستند که به عنوان مزیت رقابتی و نگرش های بهبود یافتـه کـاری تفسـیر مـی - شود.
برای اندازه گیری شاخص های رفتاری و نگرشی پرستاران در طول بالندگی سازمانی ، فرضیاتی در این راستا مطرح گردید که نشان داد بالندگی سازمانی بر تعهد و رفتار شهروندی سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد.