خلاصة:
با توجه به رشد روز افزون یادگیری الکترونیکی در برنامههای درسی موسسات آموزش عالی، ارزیابی کیفیت محتوای آموزش الکترونیکی موضوع مهمی به شمار میآید. هدف این پژوهش ارزیابی کیفیت محتوای الکترونیکی در برنامه درسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود. در پژوهش توصیفی- مقطعی حاضر، جامعه آماری را افراد دخیل در مراحل تولید محتوای الکترونیکی براساس سرشماری، اسناد و مدارک مرتبط با تولید محتوا و دانشجویان آموزش الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشکیل دادهاند که از جامعه اخیر براساس روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی، تعداد 250 نفر دانشجو انتخاب شد. به منظور جمعآوری دادهها، از چک لیست مشاهده محقق ساخته و مصاحبه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. نتایج بیانگر وضعیت نسبتا مطلوب در سطوح عملکرد مراحل تولید محتوای الکترونیکی، نقشها و مسئولیتهای افراد و همچنین کیفیت محتوای الکترونیکی دورههای آموزش الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد.
ملخص الجهاز:
با توجه به نتايج به دست آمده ، نظر مسئولان و دست اندرکاران دوره هاي آموزش مجازي دانشگاه علوم پزشکي مشهد در مورد نشانگرهاي مؤلفه طراحي فرآيند توليد محتواي الکترونيکي نسبتا مطلوب مي باشد.
ابزار پاسخ و منبع پاسخ به شاخص هاي اين مؤلفه به شرح ذيل مي باشد: شاخص هاي ١ تا ١٣ شامل : ١- ساخت پويانمايي ها براساس سناريو ٢- پياده سازي اجزاء در قالب هاي مناسب ٣- ساخت درس بر اساس سناريوي آموزشي ٤- ذکر نام درس و نام sco در تمام صفحات ٥- همخواني تصوير، صوت و متن از نظر زماني ٦- قابليت بزرگنمايي عناصر ديداري در صفحه جداگانه ٧- انجام بازنگري مرحله اي بر اساس بازخوردها ٨- جايگذاري قسمت هاي مختلف پوسته اهداف ، آزمون ها، معرفي و تصوير استاد و فايل pdf ٩- تهيه قالب اسکورم (SCORM) درس ١٠- تهيه قالب (HTML) درس ١١- ارائه فرم قرارداد به مسئول واحد توليد محتوا ١٢- استفاه از عناصر ديداري- شنيداري به ميزان مناسب در محتوا ١٣- رعايت دستورالعمل هاي ساخت درس براساس نکات آموزشي براي يادگيري بيشتر از راه مصاحبه با مسئولان دوره هاي آموزش مجازي دانشگاه علوم پزشکي مشهد ١٤- اضافه شدن صدا و چند رسانه اي ها ١٥- استفاده از اندازه حروف مشابه و مناسب از لحاظ نوع و اندازه در هر قسمت از راه مشاهده و شاخص ١٦- تناسب رنگ هاي مورد استفاده در تصاوير يا متن با پس زمينه از راه پرسشنامه در دانشگاه مذکور مورد ارزيابي قرار گرفته است .