خلاصة:
تحقیق حاضر با هدف بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر بر گرایش دانشآموزان پسر به وندالیسم در محیط مدارس در سال تحصیلی 91- 1390 انجام شده است، چارچوب نظری این تحقیق بر اساس نظریات:ارتباط نسبی ساترلند، نظریهی کلوواردواوهلین، آنومی مرتن، پیوند اجتماعی هیرشی و ساختارخانواده گود میباشد. با کاربرد روش پیمایشی و کتابخانهای و با استفاده از تکنیک پرسشنامه و فیشبرداری از بین این جامعه، 376 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند و روش نمونهگیری به صورت خوشهای میباشد. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند در قسمت تحلیل آماری از «آزمون کندال» tow-b و tan-c، گاما و ضریب توافق c» استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که بین همه متغییرهای مستقل: وضعیت اقتصادی، پایینبودن سطح تحصیلات والدین، جدایی والدین، خشونت درخانواده، سابقه مجرمیت والدین، معاشرت با دوستان بزهکار، تبعیض، عدم رعایت قوانین، عدم شرکت در فعالیتها، عدم احساس تعلق و فقر فرهنگی بغیر از متغیر «نداشتن برنامه برای اوقات فراغت» با گرایش دانشآموزان به وندالیسم رابطه معنیداری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
"بنابراین هدف کلی محقق در این پژوهش آن است که با استفاده از روش پیمایش به بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر برگرایش دانشآموزان پسر مقطع متوسطه به وندالیسم در محیط مدارس شهرستان خرمآباد بپردازد و با دستیابی به شناخت علمی از پدیده وندالیسم با ارائه مدل نظری در این زمینه به دنبال پاسخ علمی برای این سؤال است که علت بروز رفتارهای وندالیستی چیست؟ چه عواملی باعث گرایش دانشآموزان به رفتارهای وندالیستی در محیط مدارس میشود؟ 3- مروری بر تحقیقات پیشین قبل از سال 1374 که نخستین تحقیق منظم درباب علل وندالیسم در تهران بزرگ به همت شهرداری تهران و مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران انجام یافت، اطلاعات قلیل ودانش محدودی درباب وندالیسم، به ویژه در تهران که بزرگترین حوزه شهری کشور است، وجود داشت.
قیومزاده(1390) پژوهشی باعنوان «بررسی جامعهشناختی عوامل اجتماعی و اقتصادی مؤثر بر شیوع وندالیسم در شهرستان خلخال» در قالب پایان نامه مقطع ارشد انجام داده است، نتایج نشانگر تأیید فرضیات اصلی این تحقیق یعنی وجود ار تباط معنیدار بین متغیرهای اجتماعی و اقتصادی مؤثر در گرایش به رفتارهای وندالیستی دانشآموزان است.
به طور کلی نتایج بهدست آمده از آمار استنباطی نشان میدهد که بین همه متغیرهای مستقل مورد بررسی در پژوهش حاضر یعنی تبعیض و بیعدالتی بین دانشآموزان، فقر فرهنگی، وضعیت نامناسب اقتصادی خانواده، عدم رعایت قوانین، پایینبودن سطح تحصیلات والدین، جدایی(طلاق)والدین، خشونت در خانواده، سابقه مجرمیت والدین، همنشینی با دوستان بزهکار، عدم شرکت در فعالیتهای مدرسه، عدم احساس تعلق به مدرسه به غیر از متغیر نداشتن برنامه برای گذراندن اوقات فراغت با متغیر وابسته یعنی گرایش دانشآموزان به وندالیسم رابطه معنیداری وجود دارد."