خلاصة:
هدف از این تحقیق مقایسه تأثیر سه روش آموزشی سخنرانی، بحث گروهی و بسته آموزشی بر میزان آگاهی نسبت به سوء مصرف موادمخدر در دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر تبریز در سال 1390 بود. به این منظور در یک طرح شبهآزمایشی و بطور تصادفی خوشهای از چهار دبیرستان شهر تبریز 119 دانشآموز انتخاب شد که 86 نفر از آنان در گروه آزمایش و 33 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. پرسشنامه محقق ساخته بعنوان پیش آزمون توسط سه گروه آزمایشی بحث گروهی، سخنرانی و بسته آموزشی و یک گروه کنترل تکمیل شد. سپس هر گروه آزمایشی شش جلسه آموزشی پیشگیری از اعتیاد را دریافت نمود. گروه کنترل برنامه عادی روزانه خود را گذراند. سپس از هر چهار گروه آزمایشی و کنترل پس آزمون به عمل آمد. بعد از جمعآوری دادهها با توجه به طرح تحقیق، با استفاده از نرمافزار SPSS آزمون کوواریانس یک راهه (ANCOVA) و مقایسه دو تایی بونفرونی به کار برده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که آموزش بحث گروهی، سخنرانی و بسته آموزشی بر میزان آگاهی دانشآموزان تأثیر مثبت و معنیداری دارد. روش آموزش بحث گروهی در مقایسه با گروههای سخنرانی و بسته آموزشی روی دانشآموزان افزایش معنیداری دارد. بنابراین این مطالعه نشان داد که آموزش بحث گروهی مؤثرترین روش تدریس در جهت افزایش میزان آگاهی نسبت به سوء مصرف موادمخدر میباشد.
ملخص الجهاز:
"مقایسه تأثیر سه روش آموزشی سخنرانی، بحث گروهی و بسته آموزشی بر میزان آگاهی نسبت به سوء مصرف موادمخدر در دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر تبریز در سال 1390 محمد اکبری 1 دکتر تورج هاشمینصرتآباد 2 دکتر جلیل باباپورخیرالدین 3 چکیده: واژگان کلیدی: 1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانشآموخته کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی٬ تبریز، ایران.
و با انجام این پژوهش میتوان براساس روش آموزشی غالب به متولیان و کارگزاران این امر در جهت معرفی روش آموزشی مناسب و کتب آموزشی مطرح و تهیه نمود؛ بنابراین در کل هدف این پژوهش دستیابی به پاسخ فرضیه ها و سئوال زیر است: - Cuijpers فرضیه1: آموزش مبتنی بر روش بحث گروهی بر میزان آگاهی دانشآموزان نسبت به سوء مصرف موادمخدر تأثیر مثبت دارد.
تحلیل کوواریانس مقایسه سه شیوه آموزشی بر میزان آگاهی دانشآموزان از سوء مصرف مواد مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F معنیداری مجذوراتا پیش آزمون 01/481 1 01/481 77/52 000/0 39/0 گروه 37/822 2 18/411 11/45 000/0 52/ همانطور که در جدول شماره 4 نشان داده شده است بین حداقل دو گروه از سه گروه تفاوت معنیدار وجود دارد (11/45=F؛ 001/0>p).
در این راستا، پژوهش اسماعیلی وردنجانی و مسعودی (1390) تأثیر آموزش گروهی توسط همسالان را در افزایش آگاهی و نگرش دانشآموزان به سوء مصرف موادمخدر نشان میدهد، بعلاوه عابدینی، فاتحی، محمدی فرد و منیرپور (1390) تأثیر آموزش گروهی مهارتهای زندگی در پیشگیری از اعتیاد را مطرح میکنند.
از سویی، یافته دیگر این پژوهش نشان داد که آموزش به روش بسته آموزشی بر میزان آگاهی دانشآموزان نسبت به سوء مصرف مواد تأثیر مثبت دارد."